Elektricitet er som bekendt ganske flygtigt og det har altid været en udfordring at gemme energien så den kan tappes efter behov. Problemet bliver endnu større med de mange nye bæredygtige energikilder som vindkraft, bølgeenergi og solpaneler, hvor produktionen svinger ganske voldsomt – på nogle tidspunkter er der for meget energi, på andre tidspunkter er der slet ikke noget. Det kræver at energien kan mellemlagres et sted – men hvordan?
Her er der brug for energilagring i en helt anden størrelsesorden end de lithium-ion-batterier, som vi alle sammen har i vores mobiltelefoner, kameraer og musikafspillere. Denne udfordring kendes fra elbiler, hvor det største problem også er at udvikle et batteri, der er let, har stor kapacitet og kan oplades eller udskiftes hurtigt.
Det amerikanske Energiministerium har netop bevilliget 620 millioner dollar til 32 smart grid-projekter, som skal suppleres med yderligere en milliard dollar fra industrien, og en del af disse projekter er øremærket til energilagring. En oversigt over de mange projekter findes i dette pdf-dokument.
Og der er mange spændende, nye teknologier. Forleden kunne ComON fortælle om et amerikansk firma, Beacon Power, der vil lagre energi i roterende svinghjul. Beacon er også blandt dem, der har fået penge i sin seneste bevilling.
Her bruger man en klassisk mekanisk indretning – svinghjulet – som er i stand til at bevare kinetisk energi i rotation. Den såkaldte Smart Energy 25 enhed fungerer ved at accellerere en rotor (svinghjulet), som roterer med 8.000-16.000 omdrejninger i minuttet. Jo mere energi der bliver tilført, jo hurtigere drejer svinghjulet. For at hente energien tilbage, bliver motoren stillet om, så den fungerer som en generator og skaber elektricitet, der føres tilbage til elnettet. Samtidig bliver svinghjulet langsommere.
Der er endnu mere radikale forslag på bordet. Pacific Gas & Electric i Californien vil gemme energien fra vindmøller i form af komprimeret luft i undergrunden. Det forudsiges at projektet kan levere 300 megawatt energi i 10 timer. Luften pumpes ned i huler om natten, hvor forbruget er lavere, og hentes tilbage om dagen, hvor luften så passerer gennem en turbine, der genererer elektricitet.
SustainX arbejder med et lignende koncept med komprimeret luft, men her gemmes luften i metaltanke og energien lagres og udvindes gennem et hydraulisk system.
I andre projekter arbejdes der med helt nye batterityper med kemiske blandinger, der skal mangedoble kapaciteten i forhold til de nuværende batterier. Et af projekterne vil bruge gamle udtjente bilbatterier til at levere energi.
Den klassiske metode til at lagre energi benytter vand, der pumpes op til en højere placering og så flyder tilbage og driver turbiner, når energien skal hentes tilbage. Men her er geografien en afgørende begrænsning, for det fungerer bedst i bjergrige egne.