Efter Consolidated Holdings i juli overtog hele aktiekapitalen i Gatetrade, er virksomheden nu klar med en ny strategi, der indebærer en ny prisstruktur og en forbedret brugergrænseflade.
Gatetrade.net er stedet hvor indkøbere og leverandører mødes, og listen over indkøbere tæller mange offentlige myndigheder og instanser, der står for en tredjedel af omsætningen. Langt den største del af omsætningen skyldes dog en række store private kunder, som eksempelvis Mærsk Data og Danske Bank.
Men Gatetrade har haft meget svært ved at nå et fornuftigt omsætningsniveau, og virksomheden er i øjeblikket ikke en rentabel forretning. Derfor lancerer Gatetrade nu strategien under mottoet »tid til forandring«.
Gatetrade vil opdele deres ydelser i moduler, så kunderne kan nøjes med lige præcis det, de har brug for til at begynde med.
I øjeblikket indeholder Gatetrade-pladsen et system, der klarer alle købets eller salgets faser fra ordren afgives til fakturaen bogføres, men nu skal kunderne kunne vælge hvilke ydelser, de vil bruge. Derefter kan virksomhederne opgradere deres løsning efterhånden som de får brug for det.
Desuden skal brugergrænsefladen forenkles, så det bliver mere overskueligt at benytte de mange funktioner.
Men det centrale i den nye strategi er den nye prisstruktur, der skal gøre Gatetrade mere attraktivt for nuværende og fremtidige kunder.
»Med den nye prisordning betaler man et abonnement, som er et fast beløb uanset hvor meget man bruger markedspladsen. Jo mere man bruger pladsen, jo billigere bliver det,« siger administrerende direktør i Gatetrade, Steen Gede, til IT-avisen ComON.