MySpaces seneste plan: Musikken skal koste penge

Den fallerede net-stjerne kæmper for at overleve.

MySpace kæmper i øjeblikket for at finde fodfæste, efter at Facebook har blæst den tidligere gigant omkuld.

Nu tyder noget på, at MySpace overvejer at finde sin berettigelse ved at relancere sig som musiktjeneste, hvor brugerne skal betale for at lytte med.

Den tidligere sociale tjeneste har stort set mistet sin plads som socialt værested. I øjeblikket er MySpace i stedet omdannet til en kæmpe reklamesøjle for alverdens musikere, der gratis kan tilbyde streaming deres musik. Det er bare ikke en service, som MySpace tjener penge på. Langt fra. Faktisk slukkede MySpace sidste år for den automatiske musikafspilning. Det vil sige, at brugerne selv skal starte musikken, når de besøger en kunstners MySpace-profil, og på den måde kan MySpace og moderfirmaet News Corp. spare lidt penge på de enorme streaming-omkostninger.

For nogle måneder siden varslede Myspace en større relancering uden at komme nærmere ind på detaljerne. Der er ikke kommet  en mere detaljeret melding, men nu siger flere forhandlingspartnere – for eksempel pladeselskaber - at News Corp. har diskuteret muligheden for at starte en musiktjeneste, hvor brugerne betaler for at lytte med. News Corp. afkræfter, at man er på vej væk fra den gratis tjeneste, som er grundstenen for MySpace i øjeblikket.
Men det ville ikke være utænkeligt, at også MySpace skal ændres til en tjeneste, der er gemt væk bag betalingsmure. Det samme er sket for nogle af News Corps aviser; for eksempel Wall Street Journal.

Selv om det kan lyde som et risikabelt træk at slukke for den gratis musik, så kan det også vise sig som en klog beslutning. I øjeblikket er mange musiktjenester, der udelukkende blev drevet af reklameindtægter, lukket ned, og Spotify, der også har en reklamefinansieret model, har svært ved at vinde kunstnere og pladeselskabers tiltro. Med MySpaces brugerbase kunne hjemmesiden have et godt udgangspunkt for at lancere en betalingstjeneste.

News Corp købte MySpace af stifterne, blandt andet Tom Anderson, som stadig er i firmaet, for fem år siden, og News Corp. har lige siden haft svært ved at skabe indtægter på tjenesten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering