Telegiganter ti-dobler reklamebudgettet på mobilt bredbånd

De store danske teleselskaber vil i 2008 bruge 200 millioner kroner på reklamer for mobile bredbåndsløsninger, lyder eksperternes udmelding.

De danske telegiganters 8 milliarder store investering i udviklingen af 3G-nettet til mobilt bredbånd skal tjenes ind igen. Derfor vil de fire store selskaber - Telia, 3, Sonofon og TDC - i år ti-doble reklamebudgettet på mobilt bredbånd, lyder det fra flere teleeksperter, som Dagbladet Børsen har talt med.

Gallup Adfacts officielle tal viser, at telebranchen brugte i alt 17,4 millioner kroner på annoncering af mobilt bredbånd i 2007. Ifølge eksperterne vil dette budget stige til cirka 200 millioner kroner, hvilket svarer til det samlede reklamebudget for Tuborg, Carlsberg, Coca-Cola, Royal-øl, Pepsi og Faxe Kondi.

»Operatørerne er ved at flytte mediepengene fra salg af mobiltelefoner til salg af mobile bredbåndsløsninger,« siger teleekspert John Strand fra Strand Consult i dagens udgave af Børsen.

Han mener, at annonceringen for mobilt bredbånd sagtens kan havne på op mod 50 procent af telebranchens samlede 2007-reklamebudget på cirka 450 millioner kroner.

Mads Bredal, der er administrerende direktør hos mediebureauet Carat, er enig i betragtningen om, at annonceringen for mobile bredbåndsløsninger vil opleve en massiv stigning.

»Op mod 40 procent af teleselskabernes samlede medieinvesteringer vil i år være på mobilt bredbånd. Det er nu, de store forbrugerkampagner kommer,« udtaler han til Børsen.

Selv om telegiganterne forventes at optrappe annonceringen for mobile bredbåndsløsninger, mener Mads Bredal ikke, at branchens samlede investering i reklamer vil blive øget.

»Den store satsning kommer ikke til at øge det samlede medieforbrug. På produktsiden bliver mobilt bredbånd den vigtigste slagmark i år, men til gengæld vil der blive reklameret mindre for rene mobiltelefoner og fastnet-bredbånd,« siger Mads Bredal til Børsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere