Danske forbrugere har langt fra de samme muligheder for at bruge lovlige musiktjenester på nettet, som andre verdensborgere har. Men brancheforeningerne IFPI og KODA har svært ved at blive enige om, hvem der er skyld i de begrænsede muligheder.
Nu er der udbrudt tydelige uenigheder mellem IFPI, der repræsenterer pladeselskaberne, og KODA, der indgår aftaler og inddriver penge til komponister og tekstforfattere.
I IFPIs statusrapport over musikkens vilkår i 2010 giver IFPI direkte KODA skylden for, at danskerne ikke lovligt kan bruge for eksempel Spotify, We7 og Deezer – mens brugere i Frankrig og England sagtens kan.
”Det skyldes, at KODA...ikke har ønsket at indgå aftaler med de pågældende tjenester på vilkår, der svarer til de aftaler, tjenesterne kan opnå i andre lande,” står der i IFPIs Digital Music Report 2010.
Men den beskyldning vil KODA ikke have siddende på sig.
”Realiteten er, at ingen af dem (Deezer og We7) har været i kontakt med KODA. At Deezer forsøgte at komme ind i Danmark, men blev stoppet af IFPI's advokater, gør IFPI's falske oplysninger ekstra bemærkelsesværdige,” skriver KODA i en pressemeddelelse med overskriften: IFPI fejlinformerer offentligheden, der efterfølgende lyder:
"IFPI beskylder også KODA for at være årsag til VEVO og HULU ikke har etableret afdelinger i Danmark. Faktum er, at VEVO og HULU slet ikke er aktive i Europa og aldrig har kontaktet KODA."
KODA afslutter sit svar med en drillende kommentar til IFPI om den kommende musiktjeneste fra Amuseic.
"Amuseic starter en tjeneste ved navn Beat her i foråret, hvis ellers pladeselskaberne vil licensere den. KODA har indgået en aftale med Amuseic."
Beat er en privat udgave af de digitale jukebokse, som man ser på barer og caféer.
De to parter er mangeårige samarbejdspartnere. Først for nylig er uenigheden brudt ud.I slutningen af 2009 gav IFPI første gang KODA skylden for, at Spotify ikke ville komme til Danmark. Og senest i denne måned skrev IFPIs afgående marketingsdirektør Jesper Bay i sin nyhedsmail:
"Hvad særligt det første angår, er det helt uforståeligt, at KODA, som IFPI i andre sammenhænge har et godt samarbejde med, tilsyneladende udgør den største hindring for, at danske brugere får adgang til nye, spændende tjenester, som kan skabe tiltrængt yderligere vækst i markedet, og samtidig begrænse pirateriet. KODA siger, det er "for kunstnernes skyld", at de ikke indgår aftaler med tjenester som Spotify. Spørgsmålet er, om de kunstnere, som vurderet ud fra de svenske tal, går glip af millionindtægter, er enige, og ved, hvad de siger nej til."