Dagens computerspil synes umiddelbart at være i unge mænds interesse med spænding, sport og krig som hovedtemaer.
Det til trods for, at flere rapporter de forløbne år har vist, at computerspillere dels er blevet ældre, men at også kvinders interesse for computerspil er voksende, og udgør et stort potentiale for spilproducenterne.
Man kunne foranlediges til at tro, at spilindustrien opfattede det som en åbning til et nyt stort marked med store indtjeningsmuligheder, men endnu har det kun gjort et begrænset indtryk på producenterne.
En frisk rapport bekræfter tidligere undersøgelses-resultater. Rapporten er udformet af Aleks Krotoski for organisationen Elspa, som analyserer spilmarkedets udvikling i Storbritannien.
Ifølge rapporten er 25 procent af samtlige computerspillere i Storbritannien kvinder, mens det tilsvarende tal i USA er oppe på 39 procent og ikke mindre end 69 procent i Sydkorea, skriver BBC.
I Storbritannien er de computerspillende kvinder typisk i alderen 30-35 år, spiller cirka 7 timer om ugen, og spenderer 170 pund om året på spil.
Kvinderne spiller helst spil som Final Fantasy, Prince of Persia, The Sims og Tetris.
Krotoski påpeger, at spil som Prince of Persia har en dybde i sin storyline samt karakterer, der appellerer til kvinder.
Krotoski mener, at der er flere forskelle på kvinder og mænds håndtering af computerspil. Kvinder bryder sig eksempelvis ikke om at dø i et spil, men en udpræget forskel er, at kvinder ikke ønsker at bruge tid på at sætte sig ind i komplicerede spil.
Aleks Krotoski præsenterer sine forskningsresultater i næste uge på Austin Game Conference i Texas.