Virksomhederne spolerer egne muligheder for at vinde store markedsandele på uudnyttet potentiale i internethandlen - selv om de er klar over situationen. Det viser en analyse af danske virksomheders brug af e-commerce, som konsulenthuset Mercuri International har foretaget.
Hele 87 procent af de i alt 79 adspurgte virksomheder siger, at online-salget skal prioriteres, og 69 procent medgiver, de kunne sælge betydeligt mere, hvis de forbedrede deres online-salg. Men der er også bred enighed om, at virksomhederne endnu ikke har hverken strategi, mål, organisation eller planer på plads for at få online-salget til at lykkes.
»Danske virksomheder ved godt, at online-salget bliver en af de vigtigste salgskanaler i fremtiden, og at der er masser af penge at tjene - alligevel kan man have fornemmelsen af, at mange af dem sidder med hænderne i skødet og er glade for at konkurrenten ikke er gået i gang endnu,« siger seniorkonsulent i Mercuri International, Henrik Ehlers.
Analysen viser, at virksomhederne betragter nettet som et fremragende medie til at skaffe flere kunder, til at skabe mersalg og til at opnå øget kundeloyalitet. Men virksomhederne har ikke den rette viden til at gå i gang.
»Det er for komplekst. Og internettet er jo et medie, der hele tiden flytter sig. Man kan være nødt til at justere løbende, og det er en stor udfordring, hvis man ikke har den rette viden,« siger Henrik Ehlers til ComON.
Ifølge konsulenthuset Reloop Denmark bruger kunderne i dag 35 procent af deres medietid på nettet, mens blot 8 procent af virksomhedernes totale medieinvestering er online.
»Virksomhederne er kun lige begyndt at prioritere interne online-kompetencer og -ressourcer. Og der er et stigende behov for at kunne budgettere og optimere online-aktiviteterne for at opnå styring og et detaljeret mål for, hvor meget online-kanalen bidrager til bundlinjen,« siger Simon Goldschmidt, administrerende direktør i Reloop Denmark.
Både Henrik Ehlers og Simon Goldschmidt mener, at online-kanalen bør have en central rolle i den overordnede forretningsstrategi - men der er kun få virksomheder, der investerer de nødvendige ressourcer.
»Firmaerne er traditionelt tænkende og er præget af en 'så længe de andre ikke gør det'-tankegang. Virksomhederne bliver ikke for alvor presset ud i det, og det er synd. Både first og second movers kan vinde betragtelige markedsandele,« siger Henrik Ehlers.
Han henleder opmærksomheden på, at for eksempel finans- og rejsebranchen har stiftet vellykkede bekendtskaber med online-kanalen.