To af de største digitale indgange til det offentlige, Danmark.dk og Netborger.dk, forener nu kræfterne på den nye portal www.borger.dk. Det skriver Berlingske Tidende.
Fra 1. januar 2007, når kommunesammenlægningerne er en realitet, er det her danskerne skal gå hen når de skal have digital kontakt med det offentlige. Og dog - der vil stadig være et hav af andre offentlige portaler, for dem der har specifikke behov. Det er portaler som virk.dk for virksomhederne, skat.dk for de skattebetalende, bilsyn.dk for dem der har brug for et eftersyn på øsen og sundhed.dk for dem der føler sig lidt sløje.
Sammenlægningen af de to store portaler er resultatet af en aftale mellem portalernes ejere, Videnskabsministeriet og Kommunernes Landsforening. De to parter håber at borger.dk kan være med til at gøre op med den silotænkning, der hidtil har præget det offentlige, hvor stort set hver myndighed har haft deres egen lille borgerindgang på nettet.
Om det vil lykkedes er dog usikkert hvis man ser på tidligere erfaringer. Med erhvervsportalen virk.dk var det meningen at virksomhederne skulle have én indgang til det offentlige på nettet. Tekniske problemer og manglende opbakning fra de forskellige myndigheder har dog gjort at Virk.dk's succes har været begrænset. Således kunne IT-avisen ComON i januar fortælle at kun hver niende virksomhed bruger Virk.dk.
»Der er væsentlig forskel på borger.dk og Virk.dk. Med borger.dk slår vi to eksisterende portaler med flere hundredetusinde månedlige brugere sammen. Virk.dk var fra starten kun en idé i et ministerium,« understreger vicedirektør i Videnskabsministeriet Mikkel Hemmingsen til ComON.
»Med borger.dk bliver borgernes digitale indgang til det offentlige afstemt med det nye offentlige landskab,« påpeger Mikkel Hemmingsen og fortsætter:
»Samtidig er det et vigtigt signal om at staten og kommunerne kan arbejde sammen.«