Hvis de etablerede gamle teleselskaber selv kunne bestemme, så ønskede de sikkert voip-tjenesterne hen, hvor peberet gror. Men det bør de måske ikke gøre.
For selv om en voip-tjeneste som Skype har revet benene væk under priserne for udlandstelefoni, så kan de nye prisbillige voip-tjenester som Skype måske være en kærkommen håndsrækning til teleselskaberne.
Det mener danske Vopium, der sælger billig voip-telefoni til private via en lille applikation til mobiltelefoner. Vopium har lanceret en white label-løsning, altså et engroprodukt, som skal sælges til teleselskaber og internetudbydere.
Selv om det umiddelbart svarer til at lukke ulven ind i fåre-indhegningen, så har flere selskaber allerede taget i mod tilbuddet. I Canada har Convergia Networks sagt ja, og i Schweiz er TEL4LESS hoppet med på vognen.
“Vores white label-løsning giver teleselskaber en ny platform til at kombinere deres traditionelle produkter med en VoIP-service. Slutbrugerne oplever det som en problemfri løsning, da de ikke skal skifte SIM-kort eller logge på en online-tjeneste for at holde kontakten med venner og familie,” siger Tanveer Sharif, administrerende direktør i Vopium.
Ifølge Vopium kan teleselskaberne tilbyde de prisbevidste kunder, der især ringer udenlands, rabatter på op til 90 procent, hvis de tilføjer white label-løsningen til deres portefølje. Direktør Tanveer Sharif mener ikke, at selskaberne kommer til at kannibalisere på deres egne markedsandele, fordi kunderne vil opleve det nye mobile tilbud som en forlængelse af virksomhedens øvrige tilbud.