En ny undersøgelse viser at omkring halvdelen af danskerne hører musik mindst én gang om ugen mens de arbejder. Den viser også, at medarbejdere i storrumskontorer hører markant mere musik end folk med eget kontor – måske for at overdøve larmen fra omgivelserne.
Det er TDC, der har fået Analyse Danmark til at lave undersøgelsen.
"Erfaringen siger, at der er perioder på en arbejdsdag, hvor det kan være en god ide at lukke omverdenen ude og koncentrere om et specifikt problem. Det kan være svært, hvis man for eksempel sidder i storrumskontorer. Her hjælper musikken den enkelte med at skabe sit eget rum," siger Camilla Brehm Suhr, HR-chef i TDC.
Radioen leverer 70 pct. af musikken til arbejdet, mens de digitale musiktjenester kommer på andenpladsen med 23 pct. Kun 11 pct. hører musik fra egne cd'er.
Der er stort set ingen forskel mellem aldersgrupperne fra 18 til 69 år, så det tyder altså på, at alder ikke betyder så meget i forhold til musik på arbejdet.