Grafikkort skal ikke længere kun bruges til spil - de skal også accellerere andre »general-purpose« programmer. Nvidia fortæller i et interview med CNET, at firmaets grafik-processorer skal håndtere regnekrævende opgaver i Microsofts kommende Windows 7 og Apples OS X Snow Leopard.
Budskabet fra Nvidia er klart; grafikprocessoren indeholder snesevis og i nogle tilfælde hundredevis af kerner, som kan bruges til at overtage en lang række opgaver fra hovedprocessoren. Derfor får Nvidia endnu et argument for at sælge sine dyreste grafikkort, som i dag primært anvendes til krævende 3D-spil.
En af de nye teknologier i Snow Leopard, Open Computing Language (Open CL), giver netop mulighed for, at regneopgaverne kan fordeles mellem systemets hoved- og grafikprocessor. På pc-platformen har Microsoft længe haft DirectX standarden, som når version 11 i Windows 7.
»Hvad det betyder er, at hvis din bærbare har en GPU fra Nvidia eller ATI, så kan den afvikle styresystemet hurtigere fordi softwaren i realiteten vil se to processorer i systemet. For første gang vil styresystemet både se GPU'en som en grafikchip og som en regneenhed,« siger Sumit Gupta, produktchef for Nvidias Tesla produkter, til CNET.
Men det er ikke kun grafikkort, der overtager regneopgaver fra cpu'en. For udviklingen går også den anden vej, og både Intel og ATI arbejder på fusionsprodukter, der kombinerer gpu og cpu. Det kan give problemer for Nvidia, som stadig satser på at sælge meget kraftige og strømslugende grafikkort, der kører i en tomgang en stor del af tiden. Derfor er Nvidia under pres for at finde en ny »mission« til sine grafikkort.