Onsite-support, der udgør langt den største del af netværkssdervice-området, vil stadig i slutningen af prognose-perioden være dominerende. Men væksten på dette felt vil være på blot 6,8 procent årligt. Der vil ske et glidende skifte i retning af online-support og selvbetjening, vurderer analysevirksomheden.
Bortset fra inventory management med 24,1 procent årlig vækst vil de stærkest voksende serviceområder være af den »nye« type, nemlig elektronisk support (12,8 procent) og fjerndiagnosticering (12,2 procent).
De nye teknologier slår også igennem på produktsiden. Størst servicevækst vil der således være på softswitch-produkter, der vil vokse med 42,9 procent i hele prognose-perioden, ligesom IP VPN og optisk udstyr vil gå frem med henholdsvis 18,1 og 19,8 procent.
For at få succes på dette marked er det derfor et krav, at man tilpasser sig de nye muligheder, vurderer programmanager i IDC Christine Tenneson.
»Vi mener, at de support-leverandører, som får størst succes på netværkssupport-markedet i 2003, er dem, der fortløbende lytter efter de voksende behov hos deres globale kunder, og hvis produktsupport-strategi fortsætter med at tilpasse sig til de konstant foranderlige forhold inden for netværksstruktur, forretningsmodeller og -organisationer,« siger hun.