Til næste efterår, altså i 2009, slukkes det analoge TV signal i Danmark. Herefter vil der kun blive udsendt digitale TV-signaler.
Dét er godt nyt for de fleste, med i rigtig mange små hjem kan det ende med en sort skærm. Omkring en halv million danske husstande har nemlig ikke digitalt modtageudstyr og henter stadig deres TV-signal fra en stue- eller tagantenne.
Da gennemsnitsdanskeren dagligt ser fjernsyn i næsten to-en-halv time, kan man forudse en bredere panik, hvis husalteret lige pludselig kun viser analogt snevejr.
Derfor har Kulturministeriet bevilget ikke mindre end 50 millioner kroner til en kampagne, der skal oplyse danskerne om konsekvenser, muligheder og betingelser af overgangen til digitalt TV.
Med hurtig hovedregning i sommervarmen giver det et reklamebudget på omkring 100 kroner per husstand. Da det i skrivende stund kun koster 5,50 kroner at sende et brev 85 kroner som B-post), må Kulturministeriets kampagne siges at være mere end almindeligt grundig.
Der er således ikke megen undskyldning for ikke at have anskaffet sig det digitale modtageudstyr til næste efterår.