Bedre tider i vente for onlineannoncer

Der er både gode og dårlige nyheder for dotcom'erne i en ny analyse fra Forrester Research af markedet for onlineannoncering.

De gode først. Den samlede digitale markedsføring vil nå op på 21 milliarder dollars i 2006. Og internettet vil stå for i alt 5,4 procent af omsætningen i den samlede on- og offline markedsføring.


Det var de gode nyheder. Nu kommer de dårlige.


AOL/Time Warner, Yahoo og Amazon står allerede for 60 procent af indtægterne på onlineannoncering og deres andel vil vokse i de kommende år. Og som om det ikke var nok, er der yderligere salt i såret til dotcom-firmaerne. De andre websites skal slås om det, der er tilbage af annoncekagen, og det betyder, at mange dotcommer må dreje nøglen om inden markedet stabiliserer sig.


Ifølge undersøgelsen fra Forrester vil omsætningen på onlineannoncer kun stige med 6 procent i 2002 og først virkelig begynde at vokse igen i 2003.


Undersøgelsen peger også på, at det er psykologiske barrierer, der holder virksomhederne tilbage fra at bruge deres markedsføringsbudgetter online. Der gælder andre regler for online markedsføring, end der gør for markedsføring i den fysiske verden. Når virksomheder køber reklameplads i aviser, magasiner og på TV accepterer de, at det er svært at måle reklamens værdi. Men når det kommer til onlineannoncer skal alt være måleligt før virksomhederne acceptere at reklamerne virker.


Det er stadig klikraterne, der er det vigtigste for de virksomheder, der bruger nettet i deres markedsføring. - Jeg har diskuteret det med adskillige virksomheder. Selv om de har lavet mange undersøgelser, der viser at onlineannoncer øger kendskabet til varemærket og øger ønsket om at erhverve varen, svarer virksomhederne - Ja, men vi ønsker at se en direkte sammenhæng med offline salget, udtaler Jim Nail fra Forrester Research.


(Kilde: www.bizreport.com)




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    JN Data A/S
    Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    BI Excellence Day 2025

    Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

    30. april 2025 | Læs mere


    Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

    Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

    05. maj 2025 | Læs mere


    Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

    Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

    06. maj 2025 | Læs mere






    Computerworld
    Test af monster-tablet: Det er den skøreste og mærkeligste computer, som jeg har testet i lang tid – men jeg vil nu gerne have den alligevel