Bedre tider i vente for onlineannoncer

Der er både gode og dårlige nyheder for dotcom'erne i en ny analyse fra Forrester Research af markedet for onlineannoncering.

De gode først. Den samlede digitale markedsføring vil nå op på 21 milliarder dollars i 2006. Og internettet vil stå for i alt 5,4 procent af omsætningen i den samlede on- og offline markedsføring.


Det var de gode nyheder. Nu kommer de dårlige.


AOL/Time Warner, Yahoo og Amazon står allerede for 60 procent af indtægterne på onlineannoncering og deres andel vil vokse i de kommende år. Og som om det ikke var nok, er der yderligere salt i såret til dotcom-firmaerne. De andre websites skal slås om det, der er tilbage af annoncekagen, og det betyder, at mange dotcommer må dreje nøglen om inden markedet stabiliserer sig.


Ifølge undersøgelsen fra Forrester vil omsætningen på onlineannoncer kun stige med 6 procent i 2002 og først virkelig begynde at vokse igen i 2003.


Undersøgelsen peger også på, at det er psykologiske barrierer, der holder virksomhederne tilbage fra at bruge deres markedsføringsbudgetter online. Der gælder andre regler for online markedsføring, end der gør for markedsføring i den fysiske verden. Når virksomheder køber reklameplads i aviser, magasiner og på TV accepterer de, at det er svært at måle reklamens værdi. Men når det kommer til onlineannoncer skal alt være måleligt før virksomhederne acceptere at reklamerne virker.


Det er stadig klikraterne, der er det vigtigste for de virksomheder, der bruger nettet i deres markedsføring. - Jeg har diskuteret det med adskillige virksomheder. Selv om de har lavet mange undersøgelser, der viser at onlineannoncer øger kendskabet til varemærket og øger ønsket om at erhverve varen, svarer virksomhederne - Ja, men vi ønsker at se en direkte sammenhæng med offline salget, udtaler Jim Nail fra Forrester Research.


(Kilde: www.bizreport.com)




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Højer og Lauritzen ApS
    Distributør af pc- og printertilbehør.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

    Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

    03. december 2024 | Læs mere


    Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

    Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

    04. december 2024 | Læs mere


    Vejen til skyen

    Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

    04. december 2024 | Læs mere