Pratt & Whitney, der er hovedansvarlig for udviklingen af motorerne til det amerikanske kampfly Joint Strike Fighter, har underskrevet den tredje kontrakt med den lille it-virksomhed Ifad A/S.
Virksomheden, der er specialist i komplekse it-systemer, modtog den første ordre fra Pratt & Whitney, og motorproducenten har haft så gode erfaringer med samarbejdet, at ordren nu udvides. Det skriver Børsen.
Joint Strike Fighter-projektet skal udmønte sig i et kampfly, der kan opfylde Flådens, Flyvevåbnets og Marinekorpsets behov for et jægerfly. I dag bruger de tre værn hver deres flymodel, nemlig henholdsvis F18, F16 og Harrier. Men med Joint Strike Fighter vil man kunne bygge tre forskellige fly til de forskellige behov, mens over 80 procent af konstruktionen genbruges. Derved kommer prisen ned i et mere økonomisk leje, og prisen skal ikke være højere end prisen for et F16-fly, nemlig 170 millioner.
Flymotorerne skal altid fungere optimalt, og derfor udvikler Pratt & Whitney en lang række højt specialiserede computerprogrammer og følere, der konstant kan overvåge og justere motorerne.
For at sikre, at motorovervågningen fungerer, og at der ikke opstår forsinkelser eller fejl i overvågningen og motorstyringen, har Pratt & Whitney brugt store ressourcer på at udvikle og teste overvågnings- og motorstyringssystemerne.
Ifad har udviklet et system, der gør det langt nemmere at teste overvågningssystemerne og kommunikationen med motorstyringen.
Administrerende direktør Benny Graff Mortensen ønsker ikke at oplyse værdien af kontrakten, men understreger, at den er af stor betydning for Ifad.
»Det er jo en fantastisk reference at have, og det vil være en meget stor hjælp for os fremover, specielt på det amerikanske marked,« siger han til Børsen.
Benny Graff Mortensen oplyser i øvrigt, at Ifad er langt fremme i forhandlingerne om en fjerde kontrakt. Han ønsker dog ikke at oplyse nærmere om kontraktforhandlingerne.