Carlsberg har indgået en syvårig aftale med IBM om outsourcing af bryggeriets facility management-tjenester, som understøtter bryggerigruppens administrative løsninger og netværk.
Humlen i aftalen er etableringen af en ensartet it-platform i Carlsbergs virksomheder i Europa. Der bliver imidlertid ikke tid til øl i arbejdstiden for de 85 af Carlsberg it-ansatte, der flytter fra forskellige europæiske kontorer til IBM, for it-systemet, der skal vedligeholdes, består af 800 servere i fem datacentre, der betjener intet mindre end 12.000 brugere på 200 sites i Europa.
»IBM tilbød den bedste kombination af omkostningsbesparelser, service og fleksibilitet,« siger vicedirektør for it i Carlsberg, Torben Melskens.
Ifølge Carlsberg selv vil den nye struktur betyde, at man kan indføre ensartede administrative løsninger på selskabets europæiske kontorer. Samtidig vil aftalen give adgang til forbedrede fælles samarbejdsfunktioner og VoIP-telefoni.
IBM vil styrke it-sikkerheden og serviceniveauet for at forhindre flaskehalse ved at supportere de nye løsninger gennem sit eget netværk i hele Europa.