Siden januar 2004 har det været et krav til praktiksøgende elever, at de opretter en profil med deres CV og uddannelsesønsker på praktikpladsen.dk, hvis de vil være aktivt søgende.
Alle virksomheder, der er praktikgodkendt, har mulighed for at finde og annoncere efter elever gennem portalen. Indtil videre har blot ni virksomheder benyttet sig af den mulighed, mens 6932 elever søger praktikplads.
Det skyldes blandt andet, at praktik- og lærepladser i høj grad formidles via mund-til-mund metoden. Virksomhederne og eleverne finder simpelthen selv hinanden uden for nettet.
Det gælder blandt andre Danmarks største entreprenørvirksomhed MTHøjgaard, der hvert år ansætter nogle hundrede elever i for eksempel murer- og tømrerstillinger, samt administrative elev-stillinger inden for blandt andet it.
»Vi får masser af uopfordrede ansøgninger og vi opsøger også selv eleverne, når vi besøger uddannelsessteder og messer,« siger underdirektør i MTHøjgaard, Michael von Bülow, der ikke kender praktikpladsen.dk.
Portalen blev lanceret af Undervisningsministeriet i januar 2003. Formålet er blandt andet at skabe et mere gennemsigtigt praktikpladsmarked, at tiltrække flere praktikopslag og i sidste ende flere praktikpladser. Nye tal fra Undervisningsministeriet viser da også, at der i juni 2004 er indgået cirka seks procent flere uddannelsesaftaler i forhold til samme tidspunkt sidste år.
Antallet af elever i skolepraktik er i samme periode steget til 7.683, ifølge SiD.
Men pr. 1. januar bliver antallet af elever, der kan komme i skolepraktik skåret ned til en årlig tilgang på 1.200. De får SiD til at frygte, at de elever, der ikke kan komme i skolepraktik kommer i klemme, fordi der ikke vil være pladser til dem, der ikke kommer i skolepraktik.
Chefkonsulent i Undervisningsministeriet, Finn Togo, ser gerne, at virksomhederne i højere grad benytter praktikpladsen.dk når de skal finde lærlinge og elever:
»Flere virksomheder bruger portalen til at finde elever blandt profilerne, men de annoncerer ikke selv på praktikpladsen.dk. Vi vil gerne have flere virksomheder til at benytte sig af muligheden for gratis annoncering. Det giver samtidig virksomhederne mulighed for at profilere sig.«
Michael von Bülow vurderer, at det ikke umiddelbart er noget MTHøjgaard har brug for:
»Folk kender os, fordi vi er så stor en virksomhed. Vi annoncerer selv efter elever på vores web-site, og vi har de elever vi skal bruge.«