Nordea har underskrevet en hensigtserklæring med henblik på at outsource vedligeholdelse og udvikling af sine administrative og data warehouse-systemer til Capgemini. Aftalen omfatter vedligeholdelse og udvikling af applikationer til finans, HR og indkøb, herunder SAP og Legacy-systemer inden for de respektive områder samt data warehouse-systemer.
»Nordeas mål er en høj grad af effektivitet, produktivitet og fleksibilitet i driften. Eftersom vedligeholdelse og udvikling af administrative og data warehouse-systemer vedrørende it-relaterede opgaver som programmering, test, sekundær support og fejlretning ikke er en del af Nordeas kerneaktiviteter, giver det mening at outsource disse opgaver til en strategisk partner. I denne henseende kan Capgemini tilbyde den mest holdbare løsning,« siger Markku Pohjola, vicekoncernchef og chef for Group Processing and Technology i Nordea i en pressemeddelelse.
I forbindelse med den planlagte aftale får cirka 90 Nordea-medarbejdere tilbudt ansættelse hos Capgemini i Danmark, Finland, Norge og Sverige pr. 1. oktober 2006. Capgemini vil levere serviceydelserne til Nordea fra sine leverancecentre i de nordiske lande samt fra Mumbai i Indien.
»Vi byder Nordeas medarbejdere velkommen til yderligere at styrke Capgeminis nordiske position og vores ambition om at vokse hurtigere end markedet inden for den finansielle sektor. Med den slags projekter vi har både inden for og uden for den finansielle sektor, kan vi tilbyde dem interessante karrieremuligheder,« siger Roger Gullqvist, chef for Financial Services Industry Nordics, Capgemini.