Selv om det generelle salg af mobiltelefoner er stagneret, er der stigende interesse for mobiltelefoner med indbygget kamera. Ifølge den engelske analysevirksomhed Canalys steg antallet af solgte kameratelefoner i Europa med hele 166 pct. i det seneste kvartal. Og de mest populære telefoner kommer fra Nokia og Sony Ericsson.
Specielt Sony Ericsson har fået godt fat i det gryende marked. Ifølge Canalys beregninger steg antallet af solgte Sony Ericsson kameratelefoner imponerende 381 pct. - fra 176.160 enheder i første kvartal til 848.160 enheder i andet kvartal. Det giver en markedsandel på 22,1 pct.. Nokia fører løbet med en markedsandel på 42,6 pct..
Kameratelefonernes stigende popularitet skyldes ifølge Canalys ikke mindst, at de er faldet voldsomt i pris.
»Operatørerne er givetvis meget interesserede i at få billige kameratelefoner i hænderne på så mange kunder som overhovedet muligt. For operatørerne er det ikke telefonens pris, der er vigtig. Det vigtigste er at få kunderne til at benytte de nye MMS-billedbeskeder, der genererer store indtægter til operatørerne,« siger Chris Jones, der er direktør og analytiker hos Canalys.
Amerikanske Motorola - der er verdens andenstørste producent af mobiltelefoner - har slet ikke blandet sig på det nye marked. Men det overrasker ikke analytikeren Andy Buss.
»Kameratelefoner er primært et asiatisk og europæisk fænomen. Motorola har tradition for at lure stemningen i resten af verden og det påvirker selvfølgelig de produkter der kommer fra firmaet,« siger Andy Buss.
Motorola har endnu ikke lanceret en telefon med indbygget kamera, men har i stedet lavet kameraer der klipses på telefonen som ekstraudstyr.
»Telefoner med kameraer der klipses på er funktionelle, men de er slet ikke så tiltalende for den unge generation som de telefoner, hvor kameraet er indbygget. Det aflurede de asiatiske og europæiske producenter allerede tidligt, og nu høster de frugterne,« siger Andy Buss.