Europæerne vilde med kameratelefoner

Fascinationen af mobiltelefoner med indbygget kamera startede i Asien. Men nu har salget i Europa overhalet salget i østen.

Selv om det generelle salg af mobiltelefoner er stagneret, er der stigende interesse for mobiltelefoner med indbygget kamera. Ifølge den engelske analysevirksomhed Canalys steg antallet af solgte kameratelefoner i Europa med hele 166 pct. i det seneste kvartal. Og de mest populære telefoner kommer fra Nokia og Sony Ericsson.

Specielt Sony Ericsson har fået godt fat i det gryende marked. Ifølge Canalys beregninger steg antallet af solgte Sony Ericsson kameratelefoner imponerende 381 pct. - fra 176.160 enheder i første kvartal til 848.160 enheder i andet kvartal. Det giver en markedsandel på 22,1 pct.. Nokia fører løbet med en markedsandel på 42,6 pct..

Kameratelefonernes stigende popularitet skyldes ifølge Canalys ikke mindst, at de er faldet voldsomt i pris.

»Operatørerne er givetvis meget interesserede i at få billige kameratelefoner i hænderne på så mange kunder som overhovedet muligt. For operatørerne er det ikke telefonens pris, der er vigtig. Det vigtigste er at få kunderne til at benytte de nye MMS-billedbeskeder, der genererer store indtægter til operatørerne,« siger Chris Jones, der er direktør og analytiker hos Canalys.

Amerikanske Motorola - der er verdens andenstørste producent af mobiltelefoner - har slet ikke blandet sig på det nye marked. Men det overrasker ikke analytikeren Andy Buss.

»Kameratelefoner er primært et asiatisk og europæisk fænomen. Motorola har tradition for at lure stemningen i resten af verden og det påvirker selvfølgelig de produkter der kommer fra firmaet,« siger Andy Buss.

Motorola har endnu ikke lanceret en telefon med indbygget kamera, men har i stedet lavet kameraer der klipses på telefonen som ekstraudstyr.

»Telefoner med kameraer der klipses på er funktionelle, men de er slet ikke så tiltalende for den unge generation som de telefoner, hvor kameraet er indbygget. Det aflurede de asiatiske og europæiske producenter allerede tidligt, og nu høster de frugterne,« siger Andy Buss.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere