For en måned siden udsendte Radiohead et album, der satte gang i debatten. Der har ikke været meget fokus på musikken, men mest på distributionsformen. Udgivelsen var nemlig tilgængelig via download, hvor brugerne selv kunne bestemme, hvad de ville betale.
Nu viser de første undersøgelser, at de fleste personer valgte at betale nul kroner for albummet.
ComScore anslår, at 62 procent havde indtastet nul kroner.
17 procent betalte mellem nul og fire engelske pund, mens 12 procent betalte mellem 8 og 12 engelske pund.
Det giver en gennemsnitspris på 2,93 pund (31,4 kroner) på verdensplan.
Det har selvfølgelig sat gang i debatten, om det alternative projekt har kastet flere penge af sig end en almindelig pladelancering.
De forskellige beregninger og antagelser er dog stadig ikke bekræftet fra bandet eller deres tidligere pladeselskabs side.
Men uanset resultatet, så fortsætter Radiohead med digitale produkter på egen hånd.
Senest er der blevet tilføjet et usb-produkt i bandets butik på Radioheadstore.com. Den specialdesignede usb-stick indeholder Radioheads bagkatalog bestående af albumene; Pablo Honey, The Bends, OK Computer, Kid A, Amnesiac, I Might Be Wrong (live) og Hail To The Thief på et 4GB USB-flashdrev.
Sangene ligger i ukomprimerede WAV-filer og koster inklusive flash-drev cirka 1000 kroner.