Normalt er det industri- eller møbeldesign, der belønnes ved uddelingen af Den Danske Designpris, men ved årets uddeling var der en lille ændring.
For første gang var der nemlig to digitale produkter med på sejrsskamlen, da Kronprins Frederik overrakte priserne på Danmarks Design Center.
Blandt vinderne var den mobile tjeneste Zyb og Trendsales, der lader sine brugere bytte og sælge tøj. Dermed har de to webfirmaer skrevet sig ind i historiebøgerne ved siden af Lego-klodsen og Stelton-kanden.
Juryen har især peget på de to virtuelle produkter på grund af det sociale aspekt i designet. For Zybs vedkommende bliver det fremhævet, at tjenesten er mere end et værktøj til at holde sine kontakter opdateret. Tjenesten gør det også let at sammenkoble kontaktlister med eksisterende sociale netværk som for eksempel Facebook.
For Trendsales' vedkommende har juryen lagt vægt på det "åbne" og "tillidsvækkende" design. Desuden er er Trendsales med til at skubbe til forbrugernes opfattelse af produkters levetid via deres indbyrdes handel.
Jurymedlem Thomas Madsen-Mygdal glæder sig over, at de digitale produkter bliver respekteret på lige fod med de fysiske produkter.
"Digitale produkter og værktøjer spiller en essentiel rolle i vores liv i dag, mindst ligeså markant som de fysiske produkter vi lever med. Derfor er det dejligt, at design af digitale produkter og tjenester bliver hædret, så vi om 30 år også kan se tilbage på, hvem der var toneangivende på det område, siger Thomas Madsen-Mygdal, der selv har mere end 14 års erfaring med design og udvikling af digitale produkter. Han står bag konferencen Reboot, konsulentvirksomheden Social Square og fototjenesten 23.
Blandt de mere håndgribelige produkter, der også blev præmieret i går, var en trappelift til handicappede, et høreapparat som næsten er usynligt, bæredygtigt møbeldesign og en madservice til ældre borgere. Alle vindere kan ses i på Dansk Design Center i København frem til den 4. januar 2009.
Se mere via link under artiklen.