Med 266 millioner brugere i april 2008 er Yahoo markedsleder inden for gratis, webbaserede e-mailkonti. Alligevel har firmaet lanceret to nye mail-betegnelser, ymail.com og rocketmail.com, som skal tiltrække nye brugere og samtidig sørge for, at de nuværende forbliver loyale.
»Vi ønsker, at brugerne får lige nøjagtig den mailadresse, de kunne tænke sig, så de bliver hos os for altid,« siger vicepræsident for Yahoo Mail, John Kremer, ifølge Cnet.
Da "(dit navn)@yahoo.com" formentlig allerede er optaget, er mange brugere tvunget til alternative mailadresser såsom "(dit navn)1985@yahoo.com". Strategien er derfor at give folk en ny chance for at oprette en bedre og nemmere mailkonto.
Rocketmail var oprindeligt en gratis mailtjeneste fra firmaet Four11, som blev opkøbt af Yahoo tilbage i 1997. De daværende rocketmail-brugere fik lov til at beholde deres konti, men Yahoo tillod ikke, at nye mailadresser blev oprettet i dette domæne.
»Vi indså, at det var nødvendigt at udvide Yahoos mail-univers,« siger John Kremer ifølge AP.
Både Yahoos og Microsofts mail-domæner vokser langsommere end Googles Gmail, der har fået mere end 30 millioner nye brugere inden for det seneste år. Tal fra analysehuset comScore viser, at Gmail havde 101 millioner brugere i april 2008.
Alle ymail- og rocketmail-konti vil have de samme features som det oprindelige Yahoo-domæne, hvilket inkluderer ubegrænset lagerplads.
Det forventes, at der bliver åbnet op for tilmeldingen kl. 21 i aften dansk tid.