TDC tager penge for gratis tjeneste

"På Fly kan du browse alt, hvad du orker, uden at det koster en krone". Så flot lyder det fra TDC, men alligevel takseres de intetanende kunder for at surfe på Fly. TDC kender til problemet, men afviser, at de scorer penge bag kundernes rygge.

Det skulle være gratis for TDC-kunder at surfe rundt på TDC's mobilportal Fly, og man vil kun blive opkrævet diverse beløb, hvis man foretager køb og downloader spil, ringetoner eller musik, der ikke hører under kategorien Play.

En kunde hos TDC er midlertidigt blevet opkrævet penge gennem de sidste 18 måneder for bare at surfe rundt på Fly:

»Jeg har nærlæst og analyseret mine regninger og kan se, at det har stået på i næsten halvandet år,« forklarer John Abrahamsen.

»Hver gang, jeg går ind på Fly Startside, bliver jeg takseret 11 øre, mens det koster 24 øre, hver gang jeg tjekker regningsstatus. Jeg tænkte, at det kun var mit abonnement, den var gal med. Men jeg undersøgte også mit taletidskort hos TDC - her var den også gal. Og både min kone og datter bliver ligeledes takseret af TDC på samme måde, og da jeg bad min kollega om at tjekke det, viste det sig, at han også blev takseret for bare at gå på Fly. Da jeg ringede til TDC siger de, at de ikke kan se noget, men at de vil se på sagen. Herefter kan jeg så se, at det, de først kalder for GPRS WAP, ændrer de så til Dataforbrug i stedet for. Hvorfor laver de det om?« spørger John Abrahamsen undrende.

John Abrahamsen medgiver, at det ikke er store beløb, han samlet set er blevet uretmæssigt takseret for, og han har fået alle pengene retur efter at have henvendt sig til kundeservice. Men som han selv påpeger, så kan det dreje sig om millioner af kroner i indtægt til TDC for en tjeneste, som de selv siger, er gratis at bruge.

Opdagede det ved et tilfælde

Hvem tager sig af, om ens regning er på 355 eller 385 kroner, som Abrahamsen selv påpeger, og henviser til, at han altså ikke er den eneste, der bliver uretmæssigt takseret.

»Jeg opdagede det ved et tilfælde, da jeg tjekkede min regning,« forklarer han.

Når man forlader TDC Fly, får man en meddelelse om, at man nu bliver takseret for at surfe videre, og at man skal svare ja eller nej til, om man vil forsætte. Den meddelelse har Abrahamsen aldrig fået.

TDC forklarer, at det er en sag, som adskillige medarbejdere hos TDC har været involveret i gennem længere tid, og at de selv opdagede fejlen. De valgte ikke at oplyse kunderne om det, blandt andet af frygt for at skabe unødvendig postyr. Det drejer sig nemlig ikke om mange kunder, forklarer TDC's pressemedarbejder, Per Christiansen.

TDC oplyser, at en af fejlene er, at en URL-adresse ikke har været nul-takseret, som den skulle have været, men Per Christiansen oplyser, at TDC endnu ikke er nået til bunds i problemet, og at der kan være flere fejlmuligheder.

I siger, at det ikke drejer sig om mange kunder, men samtidig siger I så, at I ikke er nået til bunds i de fejlmuligheder, der er. Kan I garantere, at problemet ikke berører alle jeres mobilkunder?

»Det kan vi ikke, men vi krediterer selv alle dem, der er ramt af problemet, forklarer Per Christiansen, og understreger, at der ikke er tale om en generel fejl for at score penge bag kundernes rygge«.

TDC-kunden, der henvendte sig til os, kunne fremvise i alt fem forskellige tilfælde, hvor den uretmæssige taksering fandt sted.?

»Det virker meget tilfældigt, hvem der er ramt. Kunden har været uheldig. Hvis man er nysgerrig efter at se, om man selv er blevet berørt, så kan man naturligvis tjekke sin regning,« forklarer Per Christiansen, og understreger, at TDC er meget kede af problemet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere