Efter hård kritik fra både mp3-producenter og Forbrugerrådet har DR nu stoppet en ulovlig reklamekampagne for DR's videopodcast. DR har lovet, at man i fremtiden vil bruge betegnelsen "bærbar videoafspiller" i stedet for "iPod". Men trods løfter om det modsatte kan man stadig se ulovlige iPod-reklamer på DR.
Det lader dog til, at beslutningen om at stoppe reklamerne er sværere at gennemføre en som så. Man kunne således tirsdag aften i programmet hammerslag se og høre værten opfordre seerne til at downloade programmet som podcast, så de kunne afspille det på deres iPod.
»Det er jo fordi, de programmer, som kommer nu, er optaget for et stykke tid siden, og derfor vil der komme en række programmer inden for den kommende tid, hvor vi nævner iPod. Det tager jo lidt tid at implementere den slags ting, men det vigtige er, at vi nu fremadrettet kalder det en bærbar videoafspiller i alt nyt, der bliver lavet,« siger DRs direktør for tv og nye medier, Lars Grarup, til ComON.
På trods af den åbenlyse modætning mellem DR's løfte om at stoppe reklamerne og de fortsatte iPod-reklamer i stationens programmer mener Lars Grarup ikke, at der er grund til selvransagelse hos DR.
»Jeg tror nok, vi overlever, at det kommer nogle gange endnu. Det vigtige i det her er princippet, og at vi nu sender et signal om, at vi kalder det noget andet i fremtiden,« siger han.