Endelig er der skrevet en bog af en dansker, der beskriver den udvikling, onlinemediet er nået til. Kirsten Dinesens bog "Forbrugeren i førersædet" sætter fokus på den online platform, vi alle bevæger os i og bruger dagligt.
Bogen med undertitlen "Kommunikation og ledelse efter web 2.0 i the pull society" giver en indføring i, hvad der rent faktisk sker på internettet, med udgangspunkt i faktiske cases- Det gør det praktisk og man kan hermed bruge bogen til noget konkret og ikke blot til inspiration.
Vi kender det fra os selv. Vi forbrugere gider ikke længere tækkes med at blive bombarderet af reklamer. Nej, vi kræver at bestemme selv - og vi har muligheden for det på nettet, og vi udnytter den allerede, også du og jeg! Således befinder vi os nu i et "Pull Society" dvs. det ikke længere er virksomhederne der styrer, hvad forbrugerne vil have, men forbrugerne der kræver, hvad de vil have.
Opgaven er ikke længere at pushe reklamer ud til forbrugerne, men tværtimod sikre at være repræsenteret der, hvor forbrugeren engagerer sig, ønsker og køber det, de vil have. I øvrigt et scenarium som også gælder Business To Business.
Det er forbrugeren, der har fået magten over virksomhederne og ikke omvendt, som det hidtil har været. Og det er netop det Kirsten Dinesen lægger op til: at forholde sig til det faktum og reagere på det.
»Der er ingen tvivl om, at den første virksomhed inden for en branche, der gennemfører en stærk dialogløsning, får en konkurrencefordel på grund af det simple faktum, at den vil være først til at høste de forbrugere, der vil i dialog« - sidste afsnit s. 125.
Onlinemarketing har aldrig været lettere og sværere. Det er dem som engagerer sig og dygtiggør sig konstant, der vil "eje" internettet.
Ej internettet
Bogen taler om både de strategiske udfordringer - de store bevingede ord - men giver også konkrete og simple operationelle opskrifter til, hvordan man både kommer i gang og kommer videre med sin onlinestrategi.
Den vigtigste detalje, efter vores mening, er, at bogen arbejder med det faktum, at internetmediet er et gennemsigtigt medie, hvor alt kan spores, og at der opfordres til at gøre det.
Det er et faktum, at man kan måle sin onlinemarketing og resultatet heraf helt ned til den enkelte krone. Og det er dog desværre meget forbavsende, hvor få virksomheder som rent faktisk gør det, små som store virksomheder.
Bogen er en udmærket introduktion til, hvordan man skal arbejde med sin online platform.
Bogen er på ingen måde biblen for personer med en indgående indsigt i den digitale fremtid, men en udmærket introduktion til, hvordan man skal arbejde strategisk med sin online platform.
Vi anbefaler bogen til dem som vil og skal have fingeren på pulsen, dvs. marketing-, PR- og kommunikationsledere på alle niveauer og alle jer som har en tilknytning til onlinemediet og IKKE ønsker at blive tabt bag en vogn og stå om nogle få år og sige: Hov, hvad skete der lige her, og hvorfor var vi ikke med?
___
Anmeldelsen er skrevet af stifterne af STANDOUTMEDIA, Stefan Avivson og Jacob Laurvigen.
STANDOUTMEDIA arbejder med online strategi og online marketing igennem at inspirere, uddanne, facilitere og supportere virksomheder til en bedre udnyttelse af online mediet.