Europæernes forbrug af internettet overstiger for første gang den tid, som bruges på trykte medier som aviser og magasiner. Det viser en undersøgelse, som Financial Times omtaler.
Men det betyder ikke, at vi bruger mindre tid på vores medieforbrug. Overordnet er medieforbruget steget i takt med internettets komme.
Den tid vi bruger med en avis i hånden ligger fast på cirka tre timer om ugen. De seneste to år er vores internetforbrug fordoblet til fire timer ugentlig. Tiden foran fjernsynet er i samme periode steget fra gennemsnitlig 10 til 12 timer om ugen.
Undersøgelsen, der er udarbejdet af Jupiter Research viser dog, at vi stadig "halter" efter amerikanerne, der i en lignende undersøgelse viste, at man gennemsnitlig er online 14 timer om ugen og ser fjernsyn i samme omfang. Amerikanerne bruger kun tre timer på trykte medier.
Men i takt med at hurtigere internetforbindelser breder sig på kontinentet, vil europæernes vaner sikkert nærme sig de amerikanske. Undersøgelsen viser nemlig, at personer med hurtigere forbindelser også bruger mere tid på nettet.