Det var Apples målsætning at sælge 10 millioner iPhones i 2008 - det skulle de have nået allerede nu, ifølge Mac Observers Apple Finance Board. En af de teleanalytikere, der har været meget kritiske omkring iPhone og det forventede salgstal, har været danske John Strand.
Da iPhone blev lanceret, kaldte han den for 'et nicheprodukt til et nichesegment'. At det så er lykkedes Apple at sælge 10 millioner iPhones tre måneder før tid, preller dog helt af på John Strand og får ham ikke til at ændre holdning til iPhone.
De operatører, som John Strand arbejder med, maler nemlig et dystert billede af telefonen, forklarer Strand:
"En operatør, som jeg netop har haft møde med, og som er større end samtlige nordiske operatører tilsammen, kalder iPhone for et skodprodukt. Operatørerne oplever store netværksproblemer, de tjener ingen penge på den eller øger omsætningen, og de mærker ingen kundetilgang. Kan operatørerne ikke tjene penge på iPhone, så får Apple det koldt i mobilverdenen, for aktionærerne vil tjene penge," understreger Strand.
Strand henviser til, at AT&T, som den eneste operatør i øvrigt, har oplyst om de økonomiske konsekvenser ved at have iPhone i sortimentet. De har været nødt til at melde ud om en nedskæring på mellem 800-900 millioner dollar i indtægter på grund af store tilskud til iPhone. Tidligere på året fortalte AT&T således til Reuters, at de først forventede at tjene penge på iPhone 3G i 2010.
Strand vurderer derfor, at der ligger store udfordringer forude for Apple, når det gælder iPhone. Det gælder både for distribution og forretningsmodellen.
"Apple tænker 'hvad skal vi gøre nu? De er nødt til at genopfinde sig selv," forklarer Strand og påpeger, at de allerede tidligt i forløbet måtte ændre strategi.
Specielt i Europa har de haft svært ved at kunne opkræve op mod 40 procent, som det forlyder fra flere steder, af indtægterne for den datatrafik, som iPhone genererer i netværkene.
Han henviser desuden til, at Apple oplever massive angreb på deres succesfulde online-musikbutik, iTunes. Det sker fra flere fronter, blandt andet herhjemme fra TDC Play, og på mere globalt plan kommer der angreb fra Nokias Comes With Music og Sony Ericssons PlayNow Arena, der alle i et vist omfang tilbyder fri musik.
Strand medgiver, at andre produkter måske ikke er lige så cool som iPhone, men de er billigere, så folk køber dem, og med de nævnte musiktjenester fra Nokia og Sony Ericsson er det samlet set med til at udhule Apples musikmarked.
"Flere dropper deres iPod til fordel for musikmobiler, mens færre ønsker at gå fra iPod til iPhone," uddyber John Strand.
"Apple har ry for at holde deres samarbejdspartnere i kort snor, og man har indtryk af, at operatørerne med iPhone har fået mundkurv på af Apple. Selv dem, der endnu ikke har fået iPhone ind i sortimentet, har forholdt sig neutrale for ikke ryge uklar med Apple. Derfor kan det undre, at flere operatører ikke begynder at sige overfor Apple, når de nu rammes af så mange problemer, men det undrer ikke Strand:
"Man går jo ikke ud og siger, at et produkt, som ens kunder har købt dyrt, ikke virker optimalt. Telia kan kun sige, at problemerne med iPhone ikke er så store - det skal de sige," forklarer han.
Strand slutter af med at kalde iPhone for et sødt produkt, men holder fast i, at det er et nicheprodukt til et nichesegment:
"De bliver ikke en seriøs spiller på mobilmarkedet, de forbliver niche. Det kan også være okay, men det berettiger ikke til al den virak, der har været omkring den.