TDC og konkurrenten Tele2 fortsætter katteslagsmålet omkring hvorvidt vilkårene for TDC's danske konkurrenter er bedre end dårligere end de tilsvarende vilkår for Telias svenske konkurrenter.
I oktober røg TDC i åbent slagsmål med teleanalytikeren Torben Rune omkring priserne på bredbånd i Danmark og Sverige. Onsdag kom IT- og Telestyrelsen med en sammenligning af de to landes bredbåndsmarkeder. Rapporten konkluderede at TDC's engrospriser over for konkurrenterne ikke var en del af årsagen til at slutbrugerpriserne i Danmark er væsentligt højere end i Sverige.
Det fik TDC-direktør Kim Frimer til at opfordre konkurrenterne til "at stoppe deres klynkeri" over de danske forhold. Tele2's direktør Thomas Nistrup mente ikke at selskabet klynker, men at der reelt er tale om urimeligt høje priser, når TDC-konkurrenterne skal betale mellem 2500 og 3200 kroner for oprettelsen af en såkaldt Bit Stream Access-forbindelse. Det betyder, ifølge Thomas Nistrup, at Tele2 ikke tjener noget på nye kunder i det første år. Hele fortjenesten går til TDC til betaling for oprettelsen.
Men ifølge Kim Frimer skal konkurrenterne ikke have store forventninger til bundlinjen, når man blot videresælger TDC's produkt.
»Hvis man vil sælge bredbånd på det danske marked og ikke selv ønsker at investere i infrastruktur, men i stedet vil videresælge vores produkter, så kan man ikke forvente at tjene så meget på det. Man har trods alt heller ikke haft så mange penge op af lommerne. Men hvis man selv ønsker at investere i infrastuktur og kun vil leje de rå kobberledninger hos os, så har man langt bedre muligheder for at tjene penge i Danmark end i Sverige. Det er det, vi har fået IT- og Telestyrelsens ord for,« siger Kim Frimer og fortsætter:
»I øvrigt gør Tele2 her opmærksom på et punkt, hvor TDC entydigt er hårdere reguleret, end Telia er i Sverige. De priser, Tele2 nu bringer ind i diskussionen, er for produktet Bit Stream Access. Det kræver IT- og Telestyrelsen, at vi tilbyder vores konkurrenter, uanset om de vil videresælge det til private eller erhvervskunder. I Sverige tillader Telia kun, at deres konkurrenter videresælger det til erhvervskunder. Der er ingen tvivl om, at vores konkurrenter også på dette punkt har bedre muligheder i Danmark, end de ville have i Sverige,« fastslår Kim Frimer.