I løbet af de næste fem år vil den digitale teknologi skabe store forandringer for medie- og underholdnings-branchen, forudsiger rapporten "Global entertainment and media outlook" fra PricewaterhouseCoopers, som er en årlig global analyse af branchens fremtid.
Markedet for internet adgang i EMEA-regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika) er ingen undtagelse. Trådløs teknologi, et udvidet 3G net og et øget antal smartphones er de primære drivkræfter bag den vækst, som PwC's undersøgelse forudsiger i løbet af de næste fem år.
Specielt indenfor mobil internetadgang er der vækst at spore. Dette marked forventes at vokse med hele 21,7 pct. fra 2009 til 2014 (fra 13,9 mia. dollar i 2009 til 37,1 mia. i 2014).
Dermed vil EMEA-regionen overhale Asien i år 2013 som verdens største internet-marked. Ifølge rapporten er forklaringen at det mobile internet-marked er ved at være mættet i Asien, mens der stadig er stor plads til vækst i Europa.
I Asien vil det mobile internet ”kun” vokse med 6,2 pct. om året i de næste fem år, mens der ventes en vækst på 11 pct. i EMEA.
Når man ser på de globale tendenser så har det kablede bredbånd stadig den største del af markedet, men mobilt bredbånd har den største vækst. Dial-up har kun en meget lille del af markedet og fortsætter med at falde.
Der er store forventninger til internetmarkedet i Latinamerika, hvor kun 40 procent af husholdningerne er online.
Rapporten forudsiger at markedet for kablet bredbånd vil vokse med 16 pct. og det mobile internet med hele 43,2 pct. om året i Latinamerika, men den høje vækst skal ses i lyset af, at denne region stadig ligger langt bagefter Europa og Asien.