Få pollenvarsel på mobilen

En ny dansk iværksættervirksomhed lancerer nu en række services til personlig medicinering via mobiltelefonen. Første produkt bliver en pollentjeneste til danske allergikere.

Cirka halvdelen af de danskere, der lider af længerevarende sygdomme, oplever ikke den ønskede effekt af den medicinske behandling, fordi medicinen tages forkert. Det vil den danske iværksættervirksomhed Invisense nu råde bod på med en række sundhedsydelser, der fungerer direkte via brugernes mobiltelefoner.

»Alle har jo mobiltelefonen med sig i dag, og derfor bliver det med vores service nemmere at holde styr på helbredet og at tage ansvar for det,« siger administrerende direktør i Invisense, Pernille Ingildsen, til ComON.

Hun forklarer, at der er et stort potentiale i mobile sundhedstjenester, der kan hjælpe folk med at tage deres medicin på den rigtige måde.

»Vi ser store muligheder i sundhedsservices, der kan hjælpe danskerne med at få taget medicinen rigtigt og dermed opnå bedre kontrol med deres sygdomme. For den enkelte patient vil det betyde et bedre helbred, og for det offentlige vil der være penge at spare i form af færre sygedage og lægebesøg,« siger hun.

Som det første produkt sender Invisense nu Pollentjenesten på markedet. Pollentjenesten er en personlig, webbaseret service, som skal hjælpe allergikere gennem pollensæsonen, og som blandt andet sender lokale pollenvarslinger via mobiltelefonen. Ved hjælp af en personlig hjemmeside er det meningen, at brugerne skal forebygge deres allergi i stedet for først at behandle den, når den opstår.

»Vi går et lille skridt videre end bare pollenvarsel, for vi beder også folk om at melde tilbage og fortælle, hvordan deres symptomer har været. Efter nogle dage kan man så gå ind på hjemmesiden og se en graf, der viser sammenhængen mellem pollenniveau, symptomer og den mængde medicin, man har taget. På den måde giver vi folk redskaber til selv at foretage den nødvendige analyse, så de kan komme symptomfrit og bekymringsfrit gennem pollensæsonen,« siger Pernille Ingildsen.

Systemet bag Pollentjenesten blev sidste år testet af 20 pollenallergikere. En af dem var den 26- årige studerende Ann Troelsgaard fra Århus.

»Tager jeg ikke medicin, der passer til dagens pollensituation, får jeg gener som feber, vejrtrækningsproblemer og kløende øjne og må blive hjemme fra universitetet. Det blev meget lettere for mig at holde styr på allergien ved hver morgen at afstemme mit medicinindtag med mængden af pollen,« siger hun.

Det koster 123 kroner om året at tilmelde sig pollentjenesten. Målet er at nå 10.000 brugere i 2006.

Invisense støttes af Syddansk Innovation og arbejder i øjeblikket med at udvikle flere services til personlig medicinering via mobiltelefonen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere