Cirka halvdelen af de danskere, der lider af længerevarende sygdomme, oplever ikke den ønskede effekt af den medicinske behandling, fordi medicinen tages forkert. Det vil den danske iværksættervirksomhed Invisense nu råde bod på med en række sundhedsydelser, der fungerer direkte via brugernes mobiltelefoner.
»Alle har jo mobiltelefonen med sig i dag, og derfor bliver det med vores service nemmere at holde styr på helbredet og at tage ansvar for det,« siger administrerende direktør i Invisense, Pernille Ingildsen, til ComON.
Hun forklarer, at der er et stort potentiale i mobile sundhedstjenester, der kan hjælpe folk med at tage deres medicin på den rigtige måde.
»Vi ser store muligheder i sundhedsservices, der kan hjælpe danskerne med at få taget medicinen rigtigt og dermed opnå bedre kontrol med deres sygdomme. For den enkelte patient vil det betyde et bedre helbred, og for det offentlige vil der være penge at spare i form af færre sygedage og lægebesøg,« siger hun.
Som det første produkt sender Invisense nu Pollentjenesten på markedet. Pollentjenesten er en personlig, webbaseret service, som skal hjælpe allergikere gennem pollensæsonen, og som blandt andet sender lokale pollenvarslinger via mobiltelefonen. Ved hjælp af en personlig hjemmeside er det meningen, at brugerne skal forebygge deres allergi i stedet for først at behandle den, når den opstår.
»Vi går et lille skridt videre end bare pollenvarsel, for vi beder også folk om at melde tilbage og fortælle, hvordan deres symptomer har været. Efter nogle dage kan man så gå ind på hjemmesiden og se en graf, der viser sammenhængen mellem pollenniveau, symptomer og den mængde medicin, man har taget. På den måde giver vi folk redskaber til selv at foretage den nødvendige analyse, så de kan komme symptomfrit og bekymringsfrit gennem pollensæsonen,« siger Pernille Ingildsen.
Systemet bag Pollentjenesten blev sidste år testet af 20 pollenallergikere. En af dem var den 26- årige studerende Ann Troelsgaard fra Århus.
»Tager jeg ikke medicin, der passer til dagens pollensituation, får jeg gener som feber, vejrtrækningsproblemer og kløende øjne og må blive hjemme fra universitetet. Det blev meget lettere for mig at holde styr på allergien ved hver morgen at afstemme mit medicinindtag med mængden af pollen,« siger hun.
Det koster 123 kroner om året at tilmelde sig pollentjenesten. Målet er at nå 10.000 brugere i 2006.
Invisense støttes af Syddansk Innovation og arbejder i øjeblikket med at udvikle flere services til personlig medicinering via mobiltelefonen.