HP offentliggjorde fredag, at man ikke længere vil sælge Apples iPod under sit eget navn, som firmaet på baggrund af en aftale fra januar 2004, ellers har gjort frem til i dag.
Den tidligere HP CEO, Carly Fiorina, fremviste for halvandet år siden den HP brandede iPod på CES i Las Vegas. Dengang var alt rosenrødt, og en aftale få dage forinden skulle sikre HP som forhandler af Apples musikafspillere under sit eget navn et godt stykke ud i fremtiden.
I dag ser tingene så anderledes skidt ud. Fiorina er ikke længere chef for HP og den nye CEO Mark Hurd, er igang med et oprydningsarbejde, der bl.a omfatter nedskæring af 14.500 jobs samt afviklingen af Fiorinas iPod aftale med Apple.
HP's del af iPod salget omfatter godt 5% af den samlede volumen, men aftalen løb i følge kilder fra starten ud i problemer på grund af Apples ikke overraskende ringe leveringsevner. Desuden viste produktet sig aldrig at være så udseendemæssig alsidig, som HP havde regnet med.