Da Microsoft Business Solutions (MBS) i Danmark fremlagde det seneste regnskab i december var det med en tilbagegang i omsætningen for andet år i træk og på bundlinien var resultatet mere end halveret.
Men problemerne er ikke begrænset til Danmark, hvor MBS traditionelt er på hjemmebane. Også i Norge oplevede MBS et fald i omsætningen og et direkte underskud.
Ifølge norske Bo Hjort Christensen, som er industriel professor, skyldes tilbagegangen især at MBS' udmeldinger om økonomisystemet Navision, som MBS købte i 2002 Navision for 11 milliarder kroner.
»Microsoft har meldt ud, at de nuværende produkter - for eksempel Navision og Axapta - bliver faset ud, men har ikke givet nogen klare meldinger om, hvad der skal komme i stedet, og hvilket ambitionsniveau man sigter efter,« siger Bo Hjort Christensen til Jyllands-Posten.
»Vi ved af erfaring, at tryghed er af stor betydning for erhvervslivet og produkt-trygheden er nok blevet rykket noget i dette tilfælde,« forklarer han.
Markedet for økonomisystemer vokser med 5-10 procent om året, og specielt den tyske gigant SAP har truet Microsoft med sine traditionelt store systemer, men også med sin Business One, som er specielt rettet til små- og mellemstore virksomheder.
Klar strategi
Microsofts resultat påvirkes også af forhandlernes situation. Blandt andre Columbus IT Partner, Hands og Aston har haft store økonomiske problemer, der har påvirket erhvervslivets tryghed og købelyst. Det har betydet, at partnernes konkurrenter har taget markedsandele fra Microsofts.
Søren Fink-Jensen, administrerende direktør for Microsoft Business Solutions Danmark, genkender opfattelsen af kundernes forvirring over strategien.
»Derfor meldte vi sidste år klart ud og fortalte, at vi investerer i Navision og Axapta frem til 2013. Samtidig fremlagde vi planerne for produktudvikling af systemerne frem til 2009,« siger Søren Fink-Jensen.
Han mener ikke, at de resultatet er så dårligt, som regnskabet giver udtryk for. En del af forretningen er nemlig lagt over til MBS' partnere. I sommeren 2003 lagde Microsoft en del af supportforretningen ud til nogle mindre C5-konsulenthuse, hvilket også har bidraget til nedgang i omsætningen.