Artikel top billede

Kættersk direktør: Vi er midt i en app-boble

App-hypen er en boble, siger marketings-direktør.

Den gennemsnitlige app er en underskudsforretning. Det mener Aaron Shapiro, direktør ved webbureaet og det digitale marketingsbureau, HUGE.

Påstanden, han fremfører i et blogindlæg ved netmediet Fast Company, er, at den samlede omsætning i apps slet ikke kan måles med det samlede antal timer, som udviklere bruger på at lave apps. Det er altså et guldgraver-eventyr, hvor der er langt mellem guldklumperne.

"Mit app-bibliotek, som er dynget til med præcis 87 apps, jeg blot har brugt en gang eller aldrig, mindede mig om en kirkegård af dysfunktionelle virksomheder fra dot com boom'et," skriver Aaron Shapiro.

Han hæfter sig ved, at Apples topchef, Steve Jobs, sidste år fortalte, at Apples app-marked har skabt mere end 5,2 milliarder kroner i omsætning for udviklerne. Det lyder som et stort beløb, erkender Aaron Shapiro. På dét tidspunkt var der dog mere end 225.000 apps i App Store. Det er altså i gennemsnittet 23.000 kroner pr. app. En gennemsnitlig app koster langt mere at udvikle, og derfor er der langt til break-even for app-udviklerne, mener Aaron Shapiro.

Et andet eksempel på, at vi er i en boble, mener HUGE-direktøren, er, at langt de fleste apps er unyttige. Mange henter en app, bruger den i kort tid, men dropper den derefter igen.

I det hele taget mener Aaron Shapiro, at mange virksomheder spilder tid og penge på at skabe apps i stedet for at skabe fantastiske hjemmesider, der passer til alle smartphones - og ikke blot ene og alene iPhone, Android, Nokia Symbian eller Blackberry eksempelvis. I det hele taget forventer han, at flere vil fokusere på gode browser-sites frem for apps for fremtiden.

Et grundlæggende problem er, at mange investorer smider penge efter apps i blinde, mener HUGE-direktøren. Investorerne skal tænke sig om.

"Der er behov for apps, der er bundet op på reelle forretningsmodeller med ægte ROI (return on investements, red.). Og firmaer skal bygge apps med øjnene åbne og være realistiske omkring, hvad de kan forvente at opnå med dét, de udvikler. At have en app for app'ens egen skyld er ikke nok i sig selv," runder Aaron Shapiro af.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere