Computerworld News Service: Udgivelsen af en ny version af browseren Firefox hver sjette uge har vist sig at være til belastning og til tider endda potentielt uhåndterlig for store virksomheder, påpeger formanden for Mozilla Foundation, der står bag browseren, i et blogindlæg.
En yderligere udfordring er kompatibiliteten af tilføjelser med hver ny version, fremhæver Mitchell Baker, der er formand for nonprofit-organisationen.
Men de hurtigere udgivelser sørger på den anden side for, at nye funktioner ikke længere forsinkes i op mod et år, før de når ud til folk, skriver MitchellBaker.
Mozilla begyndte for nylig at anvende den såkaldte rapid release-proces med udgivelse af en ny version af Firefox hver sjette uge.
"Før Mozilla indførte rapid release-processen, havde vi nogle gange nye funktioner klar i næsten et år, før vi kunne gøre dem tilgængelige," forklarer Mitchell Baker.
Webudviklerne var således nødt til at vente så lang tid, før de kunne gøre deres applikationer bedre, tilføjer hun.
Browseren er leveringsmekanisme på internettet og internettet udvikler sig meget hurtigt, påpeger Mitchell Baker. Men hvis browseren skal være grænseflade for internettet, så er den nødt til at være mere ligesom internettet. Det betyder levering af nye funktioner, så snart de er klar, ved hjælp af en højere udgivelsesfrekvens, fremhæver hun.
Indrømmer, at det er en udfordring
Denne rapid release-proces kan dog stadig gøres mere strømlinet og forhåbentlig mere brugbar for en større del af brugerbasen, lover Mitchell Baker.
Brugerne har eksempelvis bedt om et kompromis mellem den nuværende høje udgivelsesfrekvens og de tidligere lange forsinkelser af nye funktioner. For eksempel foreslår læser Kees Grinwis i en kommentar til Bakers blogindlæg at man indfører en såkaldt long time support (LTS)-version af Firefox.
Mozilla kunne således udgive en LTS-version som en større udgivelse, såsom Firefox 7, og derefter udgive versionerne mellem LTS-versionerne som 7.x-versioner, uddyber læser Aashish Arora i en efterfølgende kommentar.
"Få forbrugerinstallationerne til automatisk at opdatere i baggrunden, mens autoopdatering er slået fra for virksomheder," tilføjer Arora.
Andre kommentatorer af Bakers blogindlæg forholder sig dog noget mere afvisende. Brugerne oplever, at tilføjelser, der ikke længere fungerer, og ændringer i brugergrænsefladen gør Firefox besværlig at anvende, kommenterer læseren Dan.
"Disse brugere kigger sig om efter alternativer," tilføjer han.
Mozilla erkendte i juni, at det er en større udfordring for store virksomheder, at de er nødt til at teste deres websites, apps og tilføjelser, hver gang Firefox opdateres.
"Det kan tage uger eller måneder. Sikkerheden er dog også altafgørende, så store virksomheder har brug for at have adgang til en version, der inkluderer alle kendte sikkerhedsrettelser, fremlagde Mozilla i et blogindlæg i juni.
Oversat af Thomas Bøndergaard