Læs også:
Steve Jobs stopper som topchef for Apple
Apple om Steve Jobs exit: Vi har vidst det i årevis
Apple-fans verden over: Kom tilbage, Steve!
Apples stifter og konge, Steve Jobs, har netop meddelt, at han abdicerer.
Hans tronfølger, COO Tim Cook, står over for en stor udfordring, når han skal fylde tronstolen ud efter sin meget respekterede og karismatiske forgænger.
Richard Jones, der er lektor ved Copenhagen Business School (CBS) og ekspert i corporate branding, mener dog, at Apples brand har vokset sig så stærkt i Kong Jobs tid, at det i dag kan leve videre, selvom den markante kultleder forlader direktørstolen.
"Apple har et meget stærkt brand. De startede faktisk som et rebel-brand, som appellerede til en målgruppe, der søgte væk fra de store brands som for eksempel Microsoft. Men hver gang de gjorde det, voksede Apple sig større, så virksomheden til sidst slog sig selv," fortæller Richard Jones.
Han mener derfor, at Apple har bevist, at virksomheden kan overleve de fleste udfordringer. Desuden tror han ikke, Steve Jobs betyder så meget for den almene Apple-bruger.
"Jeg tror nu i virkeligheden, at der er mange af dem, som er glade for at bruge Apples produkter, der ikke ved, at det er Steve Jobs, der står bag," siger Richard Jones til Computerworld, hvortil han forklarer, at produkterne er så stærkt brandet, at de nærmest sælger sig selv.
Tronfølgeren udfordring
Lektor Jones tror dog ikke, Steve Jobs' tronarving står over for en helt let opgave. Der ligger nogle udfordringer i at overtage ledelsen af en virksomhed, hvor forgængeren har været så synlig og succesfuld.
"Det er altid sværere at følge en succes end en fiasko," siger han.
Allerede torsdag er Apples aktier gået fem procent ned. Der skal altså arbejdes for at bevare investorernes tillid. Dog mener Richard Jones, at der trods alt er udvist stor tillid, idet aktierne trods alt ikke er faldet mere.
"Steve Jobs er meget karismatisk, intelligent og innovativ. Han var nærmest en kultleder, når han stod frem og introducerede nye produkter," fortæller Richard Jones.
Hans råd til den nye Apple-konge er derfor, at han ikke skal forsøge at være en ny Steve Jobs.
"Hvis han forsøger at være Steve Jobs, har han tabt på forhånd. Han kan jo ikke være en bedre Steve Jobs end Steve Jobs selv. Derfor er det vigtigt, at han siger: 'Jeg er en helt anden person, jeg gør tingene anderledes, og jeg har en anden personlighed'. Det er nok i virkeligheden nemmere for ham," mener Richard Jones.
Læs også:
Steve Jobs stopper som topchef for Apple
Apple om Steve Jobs exit: Vi har vidst det i årevis
Apple-fans verden over: Kom tilbage, Steve!