Læs også: Offentlig it står i stampe: Kom nu med de vilde ideer
De kommunale chefer står i et stort dilemma: De er under voldsomt pres for at spare penge, men samtidig skal de høste effektiveringssgevinster med it.
Det er en balancegang, som langt de fleste af de offentlige it-chefer ikke er særligt gode til at udføre. De fokuserer nemlig alt for meget på den rå besparelse og alt for lidt på gevinsten. Og det er den helt forkerte vej rundt.
Sådan lyder en af konklusionerne i den årlige udgave af Rambøll-undersøgelsen "IT i Praksis", som er blandt de største af sin slags herhjemme.
Undersøgelsen viser, at det altoverskyggende hovedfokus blandt de offentlige it-chefer for tiden er at spare penge og minimere omkostninger.
Spar, spar, spar
"Der er smalhals og i udpræget grad et strategisk fokus på at minimere omkostninger," siger Ejvind Jørgensen, Rambøll, som er manden bag rapporten.
Men det blinde fokus på at bringe omkostningerne ned er ikke den rigtige vej at gå, hvis man skal bruge besparelseskravene som springbræt til at høste gevinster med it.
Og det skal man, lyder det fra Rambøll, der peger på, at it er et af de allervigtigste værktøjer til at skabe resultater i de offentlige organisationer netop nu.
Den rigtige vej er derimod at tage udgangspunkt i brugernes - altså borgernes og virksomhedernes - behov. Og dernæst på, hvordan man kan spare penge.
"Dem, der får de bedste digitaliserings-resultater er dem, der har stærkt fokus på kunderne - altså borgere og virksomheder. De gode digitaliserings-resultater får man, hvis man fokuserer på at skabe værdi billigt og ikke, hvis man alene fokuserer på at skære omkostninger," siger Ejvind Jørgensen.