Artikel top billede

Teleselskaber tilfredse med kritiseret markedsføring

Trods skarp kritik fra Forbrugerrådet er teleselskaberne tilfredse med deres markedsføring af bredbånd.

Læs også: Så lidt er du garanteret, når du køber bredbånd

Der er stor forskel på den hastighed, som de danske bredbåndsudbydere markedsfører, og den hastighed som de garanterer via telefonstikket.
 
Det er der dog intet vildledende ved, mener teleselskaberne, mens Forbrugerrådet kritiserer den praksis.
 
Eksempelvis markedsfører Telenor et bredbåndsprodukt som "op til to megabit", men køber du linjen, garanterer Telenor kun 160 kilobit - otte procent af den markedsførte tophastighed.
 
For at få at vide, hvad Telenor garanterer som minimum ved køb af "op til to megabit", skal kunden klikke for at få yderligere oplysninger om produktet.
 
"Vi vil gerne være ærlige i vores kommunikation, og derfor skriver vi det, som vi gør på hjemmesiden. Vi benytter benævnelsen 'op til', og vi skriver også, hvad minimumshastigheden kan opleves som," siger pressechef Peter Glüsing fra Telenor.
 
Ifølge pressechefen er Telenor ikke bekendt med, at nogen kunder skulle have linjer, der trækker mindre end 256 kilobit per sekund - 13 procent af den markedsførte tophastighed.
 
Og skulle nogen kunder have linjer, der ligger langt under eksempelvis to megabit, kan de altid klage, forklarer han.
 
"De kan til enhver tid ringe ind - om det er 160, 500 eller 700 kilobit - for at få en dialog, og så må vi henvise til en anden udbyder, der har en bedre fremføring i forhold til centralen end os. Vi slipper selvfølgelig kunden, hvis kunden ønsker det," fortæller Peter Glüsing, der også nævner mobilt bredbånd som et alternativ. 
 
TDC garanterer det halve
TDC markedsfører ligesom Telenor bredbåndsprodukter via telefonstikket - kaldet xDSL - med "op til" foran hastigheden.
 
For eksempel sælger TDC lige nu via sin hjemmeside en bredbåndslinje med "op til 20 megabit", men TDC garanterer 10 megabit - altså halvdelen.
 
Vicedirektør René Brøchner fra TDC fortæller til Computerworld, at TDC kører med et koncept om, at hastigheden er sluppet fri.
 
"Vi giver dig alt, hvad din linje kan trække - dog op til 20 megabit. Hvis den kun kan trække en megabit, så kan vi ikke give kunden mere, men vi giver fuld skrald på linjen, så kunden altid får det bedst tænkelige på sin adresse," siger René Brøchner.

TDC vil ikke tale om hastighed

TDC kan dog ikke altid levere den garanterede hastighed på 10 megabit. Så får kunden 50 kroner i rabat, pointerer René Brøchner.
 
Der er dog ingen rabat at hente for kunden, som lige nøjagtig får 10 megabit ud af sin "op til 20 megabit"-linje.
 
Hvordan kan det være, at kunden ikke får rabat der?
 
"Vi vil gerne væk fra den diskussion, hvor vi sælger en megabit, to megabit, tre megabit, fire megabit og sætter prispunkter hele vejen op. Nu slipper vi hastigheden fri. Tidligere kostede 10 megabit 299 kroner, og der havde vi hastigheder længere oppe og nede, men nu slår vi en streg over det hele, og alle får 20 megabit, og det koster 299 kroner," svarer René Brøchner.
 
TDC vil væk fra snak om hastighed
Han mener, at det er helt forkert at tale om hastighed, når en kunde køber et bredbåndsprodukt.
 
"Priserne er efterhånden nede, hvor alle kan være med, og hastigheden er efterhånden blevet så høj, at alle ser det som acceptabelt og godt, så lad os nu give alle den gode oplevelse," siger René Brøchner.
 
Han ser ikke noget vildledende i at skrive op til 20 megabit i markedsføringen, selvom en kunde reelt set kun får 11 megabit.
 
"Vi har sluppet hastigheden fri, og vi giver den alt det, som den enkelte kunde kan få. Jeg prøver ikke at oversælge det ved at garantere 20 megabit. Vi giver den alt, hvad vi kan på adressen," fortæller han.
 
Vicedirektøren henviser til en reklamekampagne, som TDC i øjeblikket kører for bredbåndsproduktet HomeDuo, der kan køre op til 20 megabit. Her taler teleselskabet om "lynhurtigt bredbånd" i stedet for en garanteret hastighed. 
 
Forbrugerombudsmanden har udstukket retningslinjer
Pressechef Peter Glüsing fra Telenor fortæller, at god skik er fulgt i forbindelse med markedsføringen.
 
"Vi holder os inden for de markedsføringsregler, der er aftalt med Forbrugerombudsmanden," siger pressechefen.
 
Forbrugerombudsmanden har lagt sine retningslinjer om god markedsføringsskik på sin hjemmeside.
 
"Hvis der markedsføres en nominel hastighed, der må antages ikke at være identisk med den effektive hastighed, som slutbrugeren vil opnå, skal der tages klart og tydeligt forbehold herfor i markedsføringen med en skønsmæssig angivelse af begrænsningerne i den effektive hastighed. Et eventuelt forbehold skal oplyses samtidigt og i samme medie, hvor markedsføringen finder sted," står der blandt andet.
 
Det ene forbehold, som teleselskaberne bruger, er "op til", mens det er muligt at klikke for yderligere produktoplysninger på Telenor og TDC's produkter for at se den garanterede minimumshastighed.

Læs også:
Så lidt er du garanteret, når du køber bredbånd
 
Teleselskabernes net-hastigheder får kritik
 
Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden
 
Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere