Net-kriminelle har set sig varme på Danmark som mål for deres phishing-kampagner.
Det regner bogstaveligtalt ned over danskernes digitale postkasser med kedelige mails, der forsøger at lokke følsomme informationer fra os.
Ny er det kreditkortet Visa, der bliver benyttet som fluepapir i phishing-kampagnerne.
I emnefeltet står der på klingende dansk: Forkert adgangskode.
Herefter følger en historie fra de varme lande om, at du har skrevet din kode forkert tre gange og derfor skal ændre den til en ny.
Et klassisk eksempel på phishing efter kortoplysninger.
Også Nordeas logo og brand blev i går eftermiddags misbrugt i en ny kampagne, som i flere bølger er rullet ind i danske indbakker.
Ingen firmaer, banker eller andre finansielle virksomheder beder om personlige oplysninger via e-mail.
Får du en sådan opfordring i indboksen, skal den derfor slettes.
Skybrud i indboksen
I weekenden var det flyselskabet SAS, der brugt som lokkemad.
Ved at fremsende phishing-mails, der angiveligt skulle komme fra SAS, forsøgte afsenderen at lokke brugernavn og kodeord ud af flyselskabets bonus-kunder.
Telegiganten TDC har ligeledes været hårdt ramt af phishing-angreb, der er svinget op og ned gennem mange uger.
De mange mails indeholder en tekst om, at der er problemer med betaling af din faktura, og at du skal opdatere dine faktureringsoplysninger via et link, hvilket naturligvis også er fup.
Skat har også været brugt som fluepapir i løbet af sommeren.