Artikel top billede

JYSK: Derfor kan vi ikke drive forretning uden BI

Med 1.800 butikker i 35 lande kommer man ikke langt uden business intelligence. Det ved sengetøjskæmpen JYSK, der er i gang med en ny BI-løsning.

Det er overblikket, der tæller, når der skal varer på alle hylder i JYSK's 1.800 butikker i 35 lande. Behovet for struktur beskrives således:

"Vi kan ikke drive forretning uden BI. Med vores størrelse skal der være struktur på data," siger Jakob Hjorth-Hansen, som er project manager hos JYSK Nordic Logistik.

Han står i spidsen for logisitik-divisionens seneste BI-projekt, der skal samle data fra JYSKs tre enorme lagre i Danmark, Sverige og Polen.

Alle lagre kører med forskellige datawarehouse management-systemer, så behov var stort for at skrue en BI-løsning ovenpå, så det er muligt at lave fælles rapportering.

"Vi skal hver dag sikre, at alle 1.800 butikker har varer på alle hylder. BI-systemet skal samle og analysere data på tværs af lagersystemerne med forskellige kilder og på den måde give os et samlet overblik over lagerets produktionsstatus og vores KPI-opfyldelse, (key performance indicator, red.)" siger Jakob Hjorth-Hansen.

Der er cirka 5.000 varenumre, bag hvilke der gemmer sig alt fra hovedpuder til havegrill, at holde styr på.

Associativ søgefunktionalitet

JYSK har efter overvejelser og test kastet valget på BI-softwaren QlikView fra QlikTech.

"Vi har valgt QlikView, da det på en enkel måde kan samkøre data fra mange forskellige kilder med mange forskellige formater og hurtigt præsentere et overblik med sin associative søge-funktionalitet," siger Jakob Hjorth-Hansen.

Han ser frem til, at JYSK med sit nye rapporteringsværktøj kan undgå både besværet og de potentielle fejlprocenter forbundet med, at hvert lager udarbejder lagerrapporter manuelt i regneark til ledelsen, som det har været gjort hidtil.

JYSK er gået til sit BI-projekt med, nå ja, jysk sindighed.

"Vi har valgt ikke at sætte det op som et stort, forkromet projekt. Vi løber det lige så stille i gang i forbindelse med, at vi byggede det nye store lager i Uldum og fik et nyt warehouse management-system her," siger Jakob Hjorth-Hansen.

Lagersystemerne er forskellige, fordi et mere manuelt lager, som i Polen, kræver et andet system end et automatisk, som det i Uldum, forklarer han.

Kan ikke leve uden

Prisen for projektet oplyses ikke, og JYSK har ikke regnet på, hvordan investeringen tjener sig ind igen.

"Tja, vi kan ikke leve uden. Vi undersøgte forskellige produkter og vurderede, hvor vi får mest for pengene. Det har desuden været vigtigt for os, at vi vil kunne selv. Vi vil ikke være afhængige af at skulle have en konsulent ud, hver gang vi laver en ændring. Så har vi måske givet lidt mere for softwaren, men kan med en fornuftig indsats selv klare tingene."

Jakob Hjorth-Hansen mener, han har fået det, han har betalt for, og er glad for det QlikView-community, som QlikTech har på sin hjemmeside, hvor andre brugere diskuterer løsninger.

"Det er vigtigt at have, når man som os har valgt at gøre det uden konsulenter."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere