Computerworld News Service: LinkedIn vil foretage ændringerne af sin funktion til "social annoncering", der har resulteret i kritik for dens brug af medlemmernes navne og fotos i annoncer på det sociale netværkssite.
Efter en dag med voksende kritik oplyser LinkedIn i et blogindlæg torsdag, at det sociale netværk har "lyttet" til sine brugere og "kunne have kommunikeret" sin hensigt med den nye annoncerings-funktion noget tydeligere. Derfor vil LinkedIn nu ændre, hvordan disse annoncer optræder.
Hvis en LinkedIn-bruger "følger" en bestemt virksomhed eller service på LinkedIn, kan annoncerings-funktionen, som den er i dag, vise brugerens navn og foto i reklamer for denne virksomhed.
LinkedIn oplyser, at dets mål var at levere mere vedkommende annoncer, men visse LinkedIn-brugere har klaget over, at det krænker privatlivets fred, særligt fordi man er nødt til at fravælge frem for at tilmelde sig funktionen.
Med de nye ændringer ser det ud til, at brugerne stadig specifikt skal fravælge at deltage i disse sociale annoncer, men LinkedIn vil sørge for, at folks navne og fotos - i hvert fald i første omgang - ikke længere vises. I stedet vises der et link i reklamen med en tekst som eksempelvis: "Tre personer i dit netværk følger virksomhed X."
Det er svært at sige ud fra blogindlægget, hvad der sker, når medlemmerne klikker på dette link, men annoncen viser antageligt, hvilke personer i ens netværk, der følger den givne virksomhed. LinkedIn har ikke umiddelbart svaret på en henvendelse om at kommentere uddybende på den kommende ændring.
Advarede først
LinkedIn begyndte udrulningen af den nye funktion i juni, men den har ikke tiltrukket megen opmærksomhed før denne uge. Torsdag rapporterede hollandske WebWereld, at funktionen muligvis bryder Europas stærke persondatalove.
LinkedIn har næsten undskyldt for, hvordan de sociale annoncer fungerer. I et blogindlæg med titlen "Privacy, Advertising, and Putting Members First" forklarer LinkedIn, at det sociale netværk har "indhentet feedback" fra sine brugere og ønsker at "afklare nogle ting."
LinkedIn bemærker at have offentliggjort to blogindlæg (det ene her og det andet her) samt en bannerannonce i juni, der oplyste brugerne om, at funktionen var i gang med at blive implementeret. LinkedIn påpeger yderligere, at det sociale netværk aldrig deler personfølsomme oplysninger med tredjeparts-annoncører.
"Det vigtigste er, at vi nu har lært, at selvom vores medlemmer ikke har noget imod, at deres handlinger såsom anbefalinger kan ses af deres netværk som en offentlig handling, så er der visse af de samme medlemmer, der ikke er helt trygge ved, at deres navne og fotos bliver associeret med disse handlinger i annoncer leveret til deres netværk," skriver produktchef Ryan Roslansky.
"Derfor vil vi ændre, hvordan disse typer af sociale annoncer ser ud," forklares det i blogindlægget, der viser "før"- og "efter"-billeder af et annonceeksempel. Der er dog ingen oplysninger om, hvornår disse ændringer træder i kraft.
Oversat af Thomas Bøndergaard