Intet ser ud til at kunne stoppe Android.
Analysefirmaet Gartner har netop offentliggjort de globale salgstal for årets andet kvartal, og de viser, at Android endnu engang erobrer andele på smartphone-markedet.
43,4 procent af alle smartphones sælges nu med Googles Android installeret.
Dermed lægger Android klart afstand til Nokias Symbian, som nu er installeret på 22,1 procent af alle solgte smartphones. Det tal var for blot to år siden 45 procent.
Storproducenterne Samsung, LG, HTC, Motorola og Sony Ericsson satser alle hårdt på Android-platformen, der ifølge Gartner er den mest populære blandt forbrugerne sammen med Apple iOS, som er installeret på iPhones.
Google og Apple dominerer
Android og iOS er installeret på næsten 62 procent af alle solgte smartphones på verdensplan.
"Disse to operativsystemet har brugeroplevelsen, som forbrugerne nyder, applikationerne, som forbrugerne vil have, samt en stigende portefølje af tjenester leveret af platform-ejeren (Apple og Google, red.)," skriver Gartner.
Udover Symbian oplever også Blackberry-platformen en stor tilbagegang. Det seneste år er Blackberrys andel af smartphone-markedet faldet 18,7 til 11,7 procent.
RIM, der er firmaet bag Blackberry, iværksatte i sidste måned en større spareplan, hvor 2.000 medarbejdere - svarende til 11 procent af arbejdsstyrken - blev fyret.
Microsofts Windows-platform, som Nokia vil satse på, er desuden gledet langt ned og fortsætter dermed sin nedtur.
I dag har kun 1,6 procent af alle solgte smartphones Windows Phone installeret, hvilket sender platformen under Samsungs Bada på ranglisten.
Tal kan forvirre
Tallene fra Gartners analyse afviger fra de tal, som netop er dukket op i flere af selskabernes kvartalsregnskaber.
Nokia offentliggjorde eksempelvis, at selskabet i andet kvartal solgte 16,7 millioner smartphones, mens der ifølge Gartner blev solgt næsten 24 millioner mobiler med Nokias Symbian-platform i andet kvartal.
Det skyldes, at Nokia havde fået for store varelagre. I regnskaberne offentliggør Nokia, hvor mange telefoner der er sendt af sted til lagrene, mens Gartner registrerer, hvor mange telefoner der er solgt i butikkerne.
Dermed sendte Nokia telefoner afsted til varelagrene i årets første kvartal, mens de reelt set først blev solgt i andet kvartal. På den måde afviger tallene fra Gartner fra Nokias.