Computerworld News Service: Facebook kan være farlig for teenagere, der går i skole, viser en ny undersøgelse, som den amerikanske professor i psykologi Larry Rosen står bag.
Hans forskning viser, at sociale netværkssites både kan skade og hjælpe teenagere.
Blandt de negative virkninger af Facebook peger Larry Rosen på, at teenagere, der er storforbrugere af Facebook, ofte har problemer med at sove, ligesom de er mere nervøse og oftere har depressioner og ondt i maven.
Ligeledes har unge voksne og teenagere, der bruger lang tid på Facebook ifølge psykologen en tendens til at være mere narcisistiske, ligesom de udviser flere tegn på en række psykiske problemer - heriblandt asocial adfærd, manisk adfærd og aggressiv opførsel.
Druk og ringe fokus
Ifølge den amerikanske psykologi-professor er studerende, der er storforbrugere af teknologi, desuden i risiko-zonen for at miste flere undervisningstimer end ikke-storforbrugere.
Andre negative konsekvenser af Facebook, som Larry Rosen er nået frem til:
- Jo mere teenagere og voksne anvender Facebook, jo større er sandsynligheden for at de drikker alkohol.
- Mange gymnasie-elever og unge universitets-studerende tjekker deres Facebook-sider og deres telefon for sms-beskeder med få minutters mellemrum - også mens de læser. Det fører til dårligere test-resultater end studerende, der er i stand til at fokusere på opgaven i længere tid.
- Gennemsnits-teenageren sender 2.000 sms-beskeder om måneden. Det kan føre til problemer med at kommunikere med nære relationer som eksempelvis deres familie.
Larry Rosen understreger, at han også har observeret positive effekter af højt Facebook-forbrug.
Virtuel empati
Blandt andet har han observeret, at unge mennesker ofte udvikler såkaldt "virtuel empati" via Facebook, som de kan bære med over i den virkelige verden.
Facebook og andre sociale netværk kan ifølge ham desuden være nyttige for indadvendte studerende, når det gælder kommunikation.
Ligeledes kan de sociale tjenester anvendes som undervisnings-værktøjer, påpeger han.