Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Godt net sikrer TDC 10.000 nye kunder om måneden

Kundernes søgen efter det bedste datanet til deres smartphones har været en stor gevinst for TDC.

TDC har i april, maj og juni erobret 29.000 nye kunder.
 
Samtidig har konkurrenterne fra Telenor og Telia tabt henholdsvis 1.000 og 4.000 kunder.
 
Aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets vurderer, at det er TDC's lavprisbrands samt danskernes hang til smartphones, der lokker kunderne til.
 
"Telenor og Telia har lidt under, at de har dårligt net, og det er i stigende grad ved at gå op for folk. Datakvaliteten betyder mere, når kunderne skal skifte over til smartphones," siger analytikeren.
 
Danmark har i alt fire mobilnet ejet af henholdsvis 3, TDC, Telenor og Telia, og især de to førstnævnte har slået på, at de har landets bedste mobilnet. Det vil sige en høj dækning af mobilt bredbånd samt høje datahastigheder.
 
Telenor og Telia kom i juni med et modtræk, da de to selskaber meddelte, at de ville sammenlægge deres mobilnet og i sidste ende etablere landets bedste mobilnet. Det kan gå ud over TDC og 3.
 
"Spørgsmålet er, hvor længe TDC og 3 kan markedsføre sig som selskabet med det bedste mobilnet," spørger Poul Ernst Jessen.
 
Analytikeren har det indtryk, at 3 ligesom TDC har haft kundefremgang under mobilkrigen, der frem til maj blev ført an af Onfone, som TDC købte for 300 millioner kroner i maj.
 
Kunderne betaler mindre
Selvom TDC formåede at hente flere kunder ind i april, maj og juni, så gik omsætningen i mobilforretningen for privatkunder ned.
 
Årsagen er, at den såkaldte ARPU er faldet. ARPU er den gennemsnitlige omsætning per kunde, og den intense priskrig har i første omgang fået mobilselskaberne til at sænke priserne. Nu ligger priserne forholdsvis fast, men alligevel vil omsætningen per mobilkunde falde, vurderer Poul Ernst Jessen.
 
Det er flatrate-produkter, hvor kunder får x antal timer og ubegrænset sms for en fast pris, der lokker.
 
"ARPU vil fortsætte med at falde, for selvom priserne nu er låst fast på de her standardpriser, så vil der stadig sidde kunder med en ARPU på 300 eller 400 kroner, og de vil skifte ned til de her flatrate-produkter," forklarer analytikeren.
 
Problemstillingen er den samme for alle mobilselskaberne, og det er begrænset, hvad de kan gøre for at undgå et fortsat fald i omsætningen.
 
"De kan nedjustere deres markedsføring af de her lavprisbrands, så folk ikke får øje på dem. Jeg tror også, at vi har set et mindre push af markedsføring henover sommeren," siger Poul Ernst Jessen.
 
Farvel til tilskud
Når selskaberne ikke kan hæve omsætningen, må de i stedet fokusere på at sænke omkostningerne. Det seneste træk fra tre af de fire selskaber, TDC, Telenor og Telia, er, at de skruer ned for tilskud til mobilerne. I stedet bliver flere af de dyre mobiltelefoner solgt via afbetalingsordninger.
 
"TDC meddeler, at 55 procent af de solgte mobiltelefoner ved kvartalets udgang var med de nye finansieringsmodeller, og det vil sige, at teleselskabets churn (kundeafgang, red.) vil aftage fremadrettet, og TDC sparer penge ved ikke at give tilskud til mobilerne, men til gengæld har kunderne fået lavere pris på brugen af dem," siger analytikeren fra Danske Markets.
 
I årets første seks måneder omsatte TDC's mobilkunder på privatmarkedet for 2,1 milliarder kroner, hvilket er 5,9 procent dårligere end samme periode i 2010.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer