TDC har i april, maj og juni erobret 29.000 nye kunder.
Samtidig har konkurrenterne fra Telenor og Telia tabt henholdsvis 1.000 og 4.000 kunder.
Aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets vurderer, at det er TDC's lavprisbrands samt danskernes hang til smartphones, der lokker kunderne til.
"Telenor og Telia har lidt under, at de har dårligt net, og det er i stigende grad ved at gå op for folk. Datakvaliteten betyder mere, når kunderne skal skifte over til smartphones," siger analytikeren.
Danmark har i alt fire mobilnet ejet af henholdsvis 3, TDC, Telenor og Telia, og især de to førstnævnte har slået på, at de har landets bedste mobilnet. Det vil sige en høj dækning af mobilt bredbånd samt høje datahastigheder.
Telenor og Telia kom i juni med et modtræk, da de to selskaber meddelte, at de ville sammenlægge deres mobilnet og i sidste ende etablere landets bedste mobilnet. Det kan gå ud over TDC og 3.
"Spørgsmålet er, hvor længe TDC og 3 kan markedsføre sig som selskabet med det bedste mobilnet," spørger Poul Ernst Jessen.
Analytikeren har det indtryk, at 3 ligesom TDC har haft kundefremgang under mobilkrigen, der frem til maj blev ført an af Onfone, som TDC købte for 300 millioner kroner i maj.
Kunderne betaler mindre
Selvom TDC formåede at hente flere kunder ind i april, maj og juni, så gik omsætningen i mobilforretningen for privatkunder ned.
Årsagen er, at den såkaldte ARPU er faldet. ARPU er den gennemsnitlige omsætning per kunde, og den intense priskrig har i første omgang fået mobilselskaberne til at sænke priserne. Nu ligger priserne forholdsvis fast, men alligevel vil omsætningen per mobilkunde falde, vurderer Poul Ernst Jessen.
Det er flatrate-produkter, hvor kunder får x antal timer og ubegrænset sms for en fast pris, der lokker.
"ARPU vil fortsætte med at falde, for selvom priserne nu er låst fast på de her standardpriser, så vil der stadig sidde kunder med en ARPU på 300 eller 400 kroner, og de vil skifte ned til de her flatrate-produkter," forklarer analytikeren.
Problemstillingen er den samme for alle mobilselskaberne, og det er begrænset, hvad de kan gøre for at undgå et fortsat fald i omsætningen.
"De kan nedjustere deres markedsføring af de her lavprisbrands, så folk ikke får øje på dem. Jeg tror også, at vi har set et mindre push af markedsføring henover sommeren," siger Poul Ernst Jessen.
Farvel til tilskud
Når selskaberne ikke kan hæve omsætningen, må de i stedet fokusere på at sænke omkostningerne. Det seneste træk fra tre af de fire selskaber, TDC, Telenor og Telia, er, at de skruer ned for tilskud til mobilerne. I stedet bliver flere af de dyre mobiltelefoner solgt via afbetalingsordninger.
"TDC meddeler, at 55 procent af de solgte mobiltelefoner ved kvartalets udgang var med de nye finansieringsmodeller, og det vil sige, at teleselskabets churn (kundeafgang, red.) vil aftage fremadrettet, og TDC sparer penge ved ikke at give tilskud til mobilerne, men til gengæld har kunderne fået lavere pris på brugen af dem," siger analytikeren fra Danske Markets.
I årets første seks måneder omsatte TDC's mobilkunder på privatmarkedet for 2,1 milliarder kroner, hvilket er 5,9 procent dårligere end samme periode i 2010.