Det går fremad med kundebasen af mobilkunder hos TDC.
Teleselskabet købte i maj lavprisudbyderen Onfone og dens 193.000 kunder for cirka 300 millioner kroner.
Men selv uden købet af Onfone lykkedes det TDC at styrke mobilkundebasen, viser det halvårsregnskab, som TDC offentliggjorde torsdag morgen.
I årets andet kvartal kom der eksklusive Onfone 29.000 nye mobilkunder ind i butikken i forhold til årets første kvartal. Til sammenligning mistede TDC's største konkurrenter, Telenor og Telia, henholdsvis 1.000 og 4.000 kunder i samme periode.
"TDC leverede solide resultater i 2. kvartal 2011 i et vanskeligt marked, der er kendetegnet ved fortsat makroøkonomisk usikkerhed samt intens konkurrence inden for alle produktsegmenter - ikke mindst mobiltjenester," siger TDC-koncernchef Henrik Poulsen en kommentar til regnskabet.
I forhold til samme kvartal 2010 er der eksklusive Onfone kommet 67.000 flere mobilkunder ind i TDC-koncernen. Mens trods de flere kunder lider TDC ligesom de andre store operatører af den priskonkurrence, som Onfone i høj grad stod bag, indtil TDC købte selskabet.
"Den intensiverede priskonkurrence på mobiltjenester til privatkunder udhuler fortsat ARPU (omsætning per kunde, red.)," udtaler Henrik Poulsen.
"Dog bør erhvervelsen af Onfone kombineret med de ny mobilabonnementer under TDC-brandet og de reducerede kundeakkvisitions-omkostninger, der ligger i TDC Rate-programmet, øge indtjeningen fra mobiltjenester til privatkunder ved udgangen af 2011," lyder det videre.
Fald i salg trods flere kunder
Konkurrencen på markedet har medført, at TDC i årets første halvår oplevede et fald i mobilomsætningen på 5,9 procent i forhold til samme år sidste år.
I årets første halvår endte TDC's samlede omsætning på 13,2 milliarder kroner, hvilket er 0,4 bedre end de første seks måneder sidste år.
Regnskabet viser samtidig, at TDC er blevet en mere effektiv virksomhed. Selskabet fik et driftsresultat før afskrivninger, renter og særlige poster - kaldet EBITDA - på 5,3 milliarder kroner. Det er en fremgang på 1,6 procent.