Danskerne er vilde med Googles Chrome-browser
Mozillas Firefox-browser har de seneste år langsomt kapret markedsandele fra Microsofts browser-mastodont, Internet Explorer.
Nu lader væksten dog for alvor til at stagnere, for Googles browser Chrome har på sølle to år tilkæmpet sig en attraktiv position blandt danskerne.
Chrome er blandt andet blevet populær på grund af browserens minimalistiske interface og dens evne til at loade websider hurtigt og synkronisere brugerens bogmærker.
Mens Firefox er gået tilbage til 11,6 procent, kan Chrome i dag prale med 12 procent af det danske browsermarked. Tallene er blevet offentliggjort for nylig af FDIM (foreningen af danske interaktive medier).
Tallene viser også, at Internet Explorer - udviklingen til trods - stadig er klart størst i Danmark med en markedsandel på hele 62,9 procent.
Chrome-browserens overbevisende spurt ind på danskernes computere kan overraske, eftersom Firefox har et stort forspring i forhold til de tusindvis af udvidelser, der fås, som vi tidligere har skrevet om.
Selv om Google er milevidt fra at trumfe Microsoft, har vi dog ingen grund til ikke at tro, at Googles vækst på browser-markedet også i den kommende tid vil fortsætte i en retning, der får Googles CEO'er til at trække på smilebåndet.