Udbuddet af produkter, der kan købes via mobiltelefonen vokser.
Og det gør danskernes brug af handel via mobilen også, viser nye tal fra Dansk e-handelsanalyse.
I dag køber 12 procent af danskerne varer eller tjenester fra mobilen, hvilket er en stigning på 70 procent i forhold til for bare et år siden.
Ifølge undersøgelsen er det især de unge mellem 18 og 34 år, der benytter sig af handel fra mobiltelefonen. Denne aldersgruppe har desuden en tendens til at handle mere fra Storbritannien og USA end andre aldersgrupper.
"Tallene understreger, at det stærkt stigende antal smartphones med netadgang gør det nemmere og enklere at handle på nettet. Mobilen bliver i fremtiden det helt afgørende omdrejningspunkt i kontakten mellem forbruger og forretning," siger kommunikationschef Henrik Theil fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) i en pressemeddelelse.
Mens de unge trækker handlen fra mobilen op, forholder det sig anderledes med danskere over 56 år. Her har fem procent handlet fra telefonen. De foretrækker i stedet at handle fra pc'en, fremgår det af undersøgelsen.
Værd at bemærke tendensen
Henrik Theil fra FDIH mener, at webbutikker skal hæfte sig ved tendensen med mere handel fra mobilen.
"Det stiller derfor krav til e-butikkerne, der skal sikre, at deres websites også har en mobiltilpasset udgave," siger han.
I løbet af andet kvartal 2011 blev et repræsentativt udsnit af befolkningen på 1.014 danskere stillet spørgsmålet:
"Har du inden for den seneste måned brugt mobiltelefon til at købe en vare, serviceydelse eller et download via nettet?"
Dermed bliver køb fra eksempelvis App Store, Android Marked og Ovi Marked også medregnet som e-handel i statistikken.
For nylig annoncerede de fire danske mobiloperatører, 3, TDC, Telenor og Telia, at de ønsker at lægge betalingskort og andre typer af kort ned på mobiltelefonens simkort. På den måde skal mobilen blive en digital tegnebog.