Læs også: Se her, hvordan du går i kødet på it-USA
USA er med verdens største økonomi et attraktivt og potentielt meget indbringende eldorado for et visionært it-firma, men det er samtidig et marked med fragmenteret lovgivning og benhård konkurrence.
Det ved Mikael Vinding. Han har selv været igennem møllen og stemt de finansielle dørklokker i Silicon Valley i jagten på investorer. Han har siden solgt succesen og begyndt noget nyt.
Derfor sidder han som Udenrigsministeriets eksportrådgiver inden for informations- og kommunikationsteknologi (ICT), hvor det er hans job at hjælpe danske it-virksomheder, der vil prøve lykken og etablere sig i USA.
Et springbræt videre
Mikael Vindings visitkort afslører, at hans faste base er et kontor i New York.
Men Eksportrådets ICT-afdeling er spredt ud over store dele af USA, og netop landets størrelse er en af de største gulerødder for håbefulde it-firmaer.
"Du kan slå igennem på en helt anden måde end herhjemme, hvis du ser på 310 millioner mennesker i forhold til seks millioner. Men også virksomhederne er store. Og så er det et godt springbræt. Er du etableret i USA, så har du et navn. Så kan du brede dig ud til Sydamerika og Canada og så videre," siger Mikael Vinding.
Og alt efter ambitionerne behøver det ikke være raketvidenskab, hvis man spørger den danske rådgiver.
"At få noget forretning på et almindeligt niveau er ikke sværere end herhjemme, forudsat at du indstiller dit tankesæt til det amerikanske marked og sørger for praktiske ting som et telefonnummer til support," siger han.
Og det skal helst være et amerikansk 1-800 nummer. Det handler nemlig om at gøre det hele nemt.
"Hvis man har den tankegang hele vejen igennem, så kan man gøre rigtig mange ting, som gør det venligt og nemt for amerikanerne."
Desuden mener Mikael Vinding, at danske virksomheder har en fordel i kraft af, at Danmark har et godt image i USA. Dels på grund af vores grønne teknologi og dels de udenrigspolitiske relationer.
Finder lokale partnere
Ifølge Mikael Vinding begynder langt størstedelen af de danske virksomheder med en partnerstrategi, når de ønsker at angribe det amerikanske marked. Ofte kombineret med markeds- og konkurrentanalyser og en strategiske overvejelser.
Det gælder for virksomheder, der ikke er klar til at etablere et kontor, men som gerne vil have folk til at sælge og supportere ovre på den anden side af Atlanten.
"Det er en fantastisk model. Så finder du måske en partner, der dækker nordøst-USA, og så skal du bare supportere én partner og ikke 200 slutkunder derovre," siger Mikael Vinding.
Det er både den nemmeste og billigste løsning at begynde med.
"Salgsomkostningerne i USA er større. Da mange af dine kunder måske ikke er i samme by som dig, skal du for eksempel flyve rundt til dem. Bare i forhold til det at komme ind på et nyt marked og lære, hvordan alle ting fungerer, er det nemmere at starte med en partner. Så kan man selv etablere sig senere hen. I de små og mellemstore virksomheder er det ofte første skridt."
Det er en af Eksportrådets spidskompetencer at hjælpe med at finde partnere.
Risikovillig kapital
Udover de store muligheder, som ligger for etablerede firmaer, kan iværksættere også med fordel skue mod staterne.
Der er nemlig mere opløftende chancer for at finde investorer, som ikke holder alt for stramt på pengene.
"Særligt på vestkysten er der rigtig mange risikovillige kapitalinvestorer, som er villige til at investere i ting, som måske ikke er en helt sikker deal. Herhjemme skal du helst have kunder i forvejen, du skal have indtjening, og du skal gerne ville øge den. I USA er det meget nemmere at komme ind på et meget tidligere stadie og få mange flere penge," fortæller Mikael Vinding.
Læs også: Se her, hvordan du går i kødet på it-USA