Artikel top billede

Søren Abildgaard har siden januar været topchef i Telia.

Telia-topchef: Vi har sat en prop i hullet

60.000 mobilkunder har forladt Telia på et år, men der er ved at komme styr på kundeflugten, mener selskabets topchef, Søren Abildgaard.

Telia har i dag 1,42 million mobilkunder, men blot et år tidligere var der 60.000 flere kunder hos teleselskabet, der også omfatter lavprisselskabet Call Me.
 
Det er Telia-varemærket, der har mistet kunderne, mens Call Me er gået frem.
 
Dagens kvartalsregnskab fra Telia viser dog, at kundeafgangen er ved at klinge af. I april, maj og juni mistede selskabet kun 4.000 kunder mod 22.000 kvartalet forinden.
 
"Det er ikke tilfredsstillende, at det er faldet, men vi har fået sat en pæn prop i hullet i forhold til det tidligere kvartal," siger administrerende direktør Søren Abildgaard til Computerworld.
 
Han blev i januar indsat af TeliaSonera-koncernens øverste mobilchef, Håkan Dahlström, for at stoppe den kundeflugt, der fandt sted i Danmark fra Telia-varemærket.
 
Forinden havde Søren Abildgaard stået i spidsen for Call Me, som gik frem i den intense mobilkrig omkring årsskiftet, hvor især Onfone lagde et tungt pres på priserne.
 
Telia-varemærket taber kunderne
Regnskabet, som Telia har offentliggjort i dag, viser ikke, hvordan kundeudviklingen er for henholdsvis Telia- og Call Me-varemærkerne, og Søren Abildgaard vil heller ikke løfte sløret for det.
 
Men Telia-varemærket taber fortsat kunder, mens Call Me går frem.
 
"Noget af det, som vi taber på Telia-delen, bliver vundet hos Call Me. Der er ingen tvivl om, at Call Mes kundebase skal vokse, og det gør den også," fortæller Søren Abildgaard.
 
Han forklarer videre, at Telia-varemærket sælger godt i segmentet for erhvervskunder, mens det halter på privatkundedelen.
 
"Vi er godt i gang med at stabilisere basen, og det skal vi gøre resten af året, så vi får et godt udgangspunkt for vækst næste år," siger direktøren.
 
Dagens kvartalsregnskab afslører, at selvom Telia-kunderne i gennemsnit faktisk taler tre minutter mere om måneden, 243 minutter i alt, så falder den gennemsnitlige omsætning per kunde ­kaldet ARPU.
 
"Vi putter flere og flere timer og megabytes ind i produkterne til samme og lavere pris, og så kan man se, at forbruget stiger, men ARPU'en falder. Det er en del af den priskrig, der fortsat pågår," forklarer han.
 
Den månedlige omsætning per abonnementskunde faldt med 10 kroner til 230 kroner i det seneste kvartal. Derimod steg omsætningen for taletidskort-kunderne med én krone til 76 kroner, men de udgør en lille del af Telias kundebase. 
 
Ny priskrig
Søren Abildgaard forudser, at der fortsat vil være et pres på mobilpriserne. Efter en lille pause efter TDC's køb af Onfone i maj er der igen kommet tryk på priserne på privatmarkedet, vurderer han.
 
Prispresset er drevet af Telenor, som ejer lavprisselskabet CBB.
 
"Onfone skal skifte fra Telenor til TDC's net, og der øjner Telenor en mulighed for at holde på kunderne (beholde dem i Telenor-nettet, red.) ved at sænke priserne markant på CBB," siger han.
 
Derimod er der ro på markedet for små virksomheder, som Onfone ellers tidligere annoncerede, at selskabet ville erobre.
 
"Det er helt naturligt, for jeg vil gætte på, at TDC, der sidder på 40 procent af soho-markedet (små kontorvirksomheder, red.), ikke vil tillade, at Onfone går voldsomt ind på det marked," fortæller Søren Abildgaard.
 
Læs også: Telia mister fortsat kunder




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere