1. Test: Vild grafik på din pc med AMD Eyefinity
Har du prøvet at køre med udvidet skrivebord på din Windows-computer på tværs af to skærme? Så hold tanken dér et øjeblik og træk på smilebåndet.
AMD's Eyefinity-teknologi gør det nemlig muligt at smække billedet fra samtlige grafikkort i Radeon HD 5000-serien op på tre skærme.
Og hvis du ikke kan nøjes med tre, så fås enkelte Radeon-kort i særudgaver med seks skærmtilslutninger, så du kan udsmykke noget, der minder om en hel væg med fladskærme.
Det er ren og skær vanvid - fra et strømforbrugsmæssigt perspektiv - men det er samtidig særdeles tillokkende for det multitaskende kontorfolk såvel som computerspilentusiaster.
Skærmteknologien, der primært har kunnet fås til stationære pc'er, er netop nu også ved at indtage det bærbare pc-marked - i hvert fald det, der er udstyret med ATI Radeon-chip. Så teknologien er om kort tid relativt bredt tilgængelig.
Full HD på steroider
Eyefinity betyder ganske enkelt, at du kan sprede dine spil på tværs af mindst tre skærme, og så galoperer opløsningen i vejret - fra de almindelige 1.920 x 1.200 pixel til 5.760 x 1.200. Eller mere end 2,73 gange så mange pixels.
Til trods for indædte protester fra miljøforkæmpere, følte vi nærmest en forpligtelse til at tage Dells tre 24 tommer monitorer under kærlig behandling på testbænken.
Spørgsmålene, der maser sig på, er naturligvis, hvor godt det fungerer i praksis, og i hvor høj grad den ekstravagante skærmkonfiguration leverer en helstøbt oplevelse i computerspil.
Vi har testet AMD's Eyefinity-teknologi de sidste uger og er udpræget positivt indstillede. Men der er stadig nogle skønhedspletter, som AMD skal arbejde på at bringe ud af verden.
2. Kæmpe opløsning
Bevæger vi os lidt tilbage i hardwarehistorien, så er det tydeligt, at grafik-output til mere end to skærme normalt har været et problem. Der har typisk været to DVI-tilslutninger - hver med en maksimal opløsning på 2.560 x 1.600 - men det har været svært rent konstruktionsmæssigt at skabe plads til en DVI-tilslutning mere.
Her kommer DisplayPort-teknologien ind i billedet.
Standarden optager væsentligt mindre plads på grafikkortets printplade (PCB), og gør det muligt at koble tre eller flere displays til samme grafikkort.
Med en række nyligt ankomne specialkort er det muligt at køre med helt op til seks skærme - i praksis op til seks af slagsen på 30 tommer - med en opløsning på hele 7.680 x 3.200 pixel svarende til 24,6 megapixel.
I fladskærms-tv-regi svarer det til cirka 70 tommer, selvom opløsningen i sagens natur er langt højere end Full HD. Sidstnævnte er normalt ensbetydende med sølle to megapixel.
Simpel konfiguration
Her på PC World kunne vi trods alt godt nøjes med mindre. Testens fladskærme er således tre Dell UltraSharp 2408WFP, som i sig selv optager særdeles meget plads på skrivebordet. Skærmene har en bred vifte af tilslutningsmuligheder, så opsætningen er ligetil.
Med billigere modeller kan det blive nødvendigt at investere i en såkaldt Active DisplayPort to Dual Link DVI Adapter, hvis mindst én af skærmene ikke har DisplayPort-standarden, der typisk mest er implementeret på dyrere alternativer.
Det kan derfor blive nødvendigt at smække godt 700 kroner oven i anskaffelsesprisen.
Når skærmene først er stillet op, er det en simpel sag af kort varighed at indstille Eyefinity gennem ATI's grafiksoftware, Catalyst Control Center.
Vi valgte en såkaldt '3x1 Landscape Display Group'-opsætning, og softwaren tilbød os endda at kompensere for størrelsen på skærmenes kanter, de såkaldte bezels, så billedet i spil overgår til naboskærmen uden tab af detaljer eller afskåret billede.
De kanter...
Netop de testede Dell-skærmes bezels er efter vores smag og behag for store. Vi har dog ladet os fortælle, at Samsung blandt andet har en skærm på programmet - SyncMaster MD230 - med kanter, der er mellem 50 og 70 procent mindre end normalt.
De benyttede skærme er bestemt ikke nogen dårlig oplevelse, men der er potentiale til en endnu mere gennemført oplevelse.
3. Computerspil i rigtigt bredformat
Der skal ikke herske tvivl om, at Eyefinity virkelig er lækkert i office- og productivity-øjemed, hvor multitasking-potentialet når nye højder.
Men hvad med spil? Er det en lunken fuser med begrænset kompatibilitet, eller vil vi decideret anbefale Eyefinity til inkarnerede computerspillere? Svaret er, traditionen tro, en kompliceret størrelse.
AMD har offentliggjort en todelt kompatibilitetsliste. Den omfatter de computerspil, der er henholdsvis 'validated' og 'ready' - og her er førstnævnte naturligvis mest interessant fra en computerspillers perspektiv, for her er elementer såsom HUD ('heads-up-displays') og visuelle elementer som menuer og lignende tilpasset de mange skærme.
Listens omfang er ikke vanvittig imponerende, men dækker alligevel en række af de mest interessante spil lige nu - og listen udbygges med nye titler.
Under vores test kunne vi blandt andet konstatere, at mens Colin McRae Dirt 2 kører som en drøm på de tre skærme, så har Call of Duty: Modern Warfare 2 visse problemer - som vores foto ude i højre side viser. Og sådan kunne vi ellers fortsætte.
Overordnet er vi positivt stemte overfor Eyefinity, men teknologien er ikke perfekt. Den er afhængig af løbende driverudrulninger, der forbedrer spilunderstøttelsen, og lækre fladskærme med tynde kanter. Derudover vil strømforbruget være en anelse chokerende for de fleste. De i testen benyttede skærme fra Dell har hver et gennemsnitligt strømforbrug på omkring 57 watt, men tøver ikke med at sluge helt op til 110 watt i de mest krævende scenarier.
I betragtning af, at vores testcomputer allerede bruger omkring 330 watt, når vi kører spil for fuld udblæsning, er det næsten skræmmende at lægge yderligere godt 300 watt til regnestykket. Vi ville uden tvivl satse på en mere strømbesparende monitorløsning, hvis vi havde til opgave at anskaffe Eyefinity her og nu.
Derfor langer vi karakteren fire over disken til AMD Eyefinity.