Computerview: En lille sexet sag; en dims, en løsning eller noget tryllestøv! Der mangler noget for helt at skabe sammenhæng i den historie, som Microsoft den senste uge har arbejdet benhårdt for at sælge videre til de mange tusinde partnere som kickstart på Microsoft-finansåret 2012.
"Så I vil gerne vide, hvad vi har gang i?" spurgte Microsofts topchef Steve Ballmer retorisk mandag morgen, da han gik på scenen foran 15.000 deltagere i Staples-arenaen i Los Angeles.
"Vi har travlt med at levere platformen til intelligente enheder og samtidig udvikle og levere de servermiljøer, som skal til for at skabe og anvende intelligente service-løsninger."
Nye formuleringer
Nye formuleringer vinder frem i Microsofts verden: "Cross platform", "from the metal up" og "workloads" er bare et par af dem, som man stadig oftere hører fra virksomhedens topfolk og evangelister.
Det er ord, som forsøger på at skabe en sammenhæng, der kan beskrive, hvordan Microsoft vil levere den software, som skal få de mange Microsoft-brugere på hele kloden til at opleve, at teknologien gør hverdagene lettere. Uanset tid, sted og kontekst.
Men visionen om platformen til intelligente enheder spænder over en kæmpe portefølje af produkter fra Windows over Office-produkter til forretningsapplikationerne Dynamics og forbrugerteknologi som Xbox. Alt sammen sælges til installation hos kunder eller som cloud løsninger.
Styrke: Partnernetværk
Et sammensurium af produkter og løsninger, der skaber et sammensurium af partnerskaber og relationer med de 640.000 partnervirksomheder, der over hele verden sælger til og implementerer hos kunderne. Et enormt forretningsnetværk, som er er softwaregigantens største styrke lige nu.
Med en samlet økonomi, der kunne placere partnernetværket som verdens 19. største økonomi mellem Indonesien og Schweiz har Microsoft en enorm kommerciel muskel, som softwaregiganten har flekset med i Los Angeles denne uge.
I bedste fald kan partnernetværket gøre Microsofts vision om platformen for intelligente enheder til virkelighed over tid. I værste fald kan de blot købe Microsoft tid, inden konkurrenterne får sig møvet frem til de attraktive kunder i erhvervslivet.
Tid er en afgørende faktor. For vinduet står bogstaveligt talt ikke åbent for Microsoft til evig tid.
Svagheden
Svaghed: Leverandører af services
Microsofts største svaghed lige nu er nemlig truslen fra de mange leverandører af services, som myldrer frem. De bliver langt fra alle til noget, men både Google og Salesforce.com er eksempler på, at truslen er ægte.
Ti års modning af it-infrastrukturen i verdens virksomheder er tæt på at have skabt en service orienteret arkitektur, hvor drømmen om at koble og dekoble applikationer på kryds og tværs kan lade sige gøre. Derfor kan nye virksomheder begynde her og gå efter Microsoft på helt specifikke løsninger.
De små, mellemstore og store
Løsninger som it-cheferne i den globale underskov af små og mellemstore virksomheder samt offentlige institutioner ved hjælp af et kreditkort kan købe og anvende på nettet. Den ide tiltaler også CIOs i verdens støre koncerner.
Så i Microsoft-optikken er lanceringen af cloudsatsningerne Windows Azure og Office 365 en vigtig opdæmning. Men der er lang vej til platformen for intelligente enheder.
At dømme efter vibrationerne i Los Angeles Convention Center i denne uge, så er mange partnere klar. Visionen skaber nye forretningsmuligheder i verdens største forretningsnetværk. Investorerne er mere lunkne.
Så måske er det mere tryllestøv end en "sexet lille sag" Microsoft mangler.